Основен клас „Duskblade“

Сумрачния войн – най-сетне магически войн без системни еквилибристики

DuskbladeИ така представяме класът Duskblade – Сумрачният войн (кратка бележка по превода – най-отдолу). За по-лесно надолу ще го наричаме “Сумрачник”. Това е един общо взето успешно направен войн-маг. Да, точно така, без мулитклас, без престижки, само с един “основен” клас имаме една прилична комбинация от бойни способности и магически сили.

Ахъм, ОК, звучи добре. И какво е все пак? Войн или магьосник?

Войн: Пълен BAB, силен Fortitude Save, осем стенен зар за кръв (HD) – все знаци за добър, ако не и чак страхотен боец. Сумрачният войн по принцип би трябвало лесно да напердаши един Бард или Роуг, общо взето равностоен е на Рейнджъра в битка и отстъпва, макар и не драстично (разбирай “поне има някакъв реален шанс освен да се надява на 20 за себе си и 1 за противника”) на “чистия” Боец (Fighter) и Варварина. Това само по отношение на бойните способности.

Заклинател: Силен Will Save, caster level равен на нивото в класа (за разлика от един Паладин например) , заклинания (spells) превишаващи по общ брой (не и по сила) тези на Магьосника (Wizard) и почти равни на Чародея (Sorcerer) (отново само по брой), които се произнасят спонатанно, няколко специални класови особености ориентирани към магиите – ами заклинател си е… хуманоида. Не се отказвайте все още от добрия стар Магьосник де, но имайте едно наум.

Добре де, Сумрачника може да прави две неща, но колко е добър във всяко от тях?

Войн: Ами добър е Сумрачникът, но само толкова. Няма способности (feats) (Боец), няма рейдж (Варварин), даже и предпочитани врагове и боен стил (Рейнджър) си няма. Силната базова атака не е малко, може и прилични брони да носи, но… само толкова. Не че и така не е по-добър в меле от повечето други класове, но винаги може да се намери някой, който ще го опердаши. Ако искате просто някой, който се бие добре, то това не е вашия клас. Ако искате заклинателство само за да размахате някоя пръчица или свитък, по-добре се ориентирайте към Боец с едно ниво на Магьосник/Чародей.

Заклинател: Много заклинания на ден, ама кльощави. Това е Сумрачният войн в едно изречение. Получава по-високите нива заклинания по-бавно от Чародей и дори и от Бард, по дяволите. А най-високото им ниво е 5-то. Толкоз. Единствените заклинатели, които са по-зле от него са Рейнджъра и Паладина, а пък те са едни заклинатели… А за броя заклинания, които знае по-добре и не питайте – Чародея е направо многознайко. Добре де, защо изобщо го изкарвам заклинател тогава, той си е пълен прошляк в това отношение. Да де, ама не съвсем. Защото Сумрачникът може да прави доста заклинания на ден, а и си има разни гъзарийки за тях, които могат да са доста неприятни (за противниците му). Някога ядосвали ли сте се например за безумно високите изисквания за получаване на Sudden Quicken? А няма ли да ви хареса да си имате класова способност, която към 10-то ниво (минимум за Sudden Quicken и то само за хора Магьосници, иначе отива на 15-то и дори 18-то ниво) да прави същото като способността, ама 2 пъти на ден, вместо само веднъж. Да я получите още на 5-то ниво (за веднъж дневно), а на 20-то да правите 4 пъти на ден заклинанията си като swift action. Четири пъти! А някога да сте мразили онзи ред в описанието на някое заклинание, където пише “Spell Resistance: Yes”? Например при близка среща с ракшаса? А сега погледнете към описанието на класовата черта Spell Power. Е, да, иска да го ударите преди да ви добави +2 (или повече) към caster level check-а, за да преодолеете магическата устойчивост на нещото, но +2 си е +2. По-добре е със Spell Penetration, разбира се, защото си дава +2 винаги, но пък нищо не пречи да имаш и двете за общо +4 (или повече), нали? Трябва да се отбележи също, че заклинанията на Сумрачния войн са доста специализирани за използване в битка. Е, не е като Бойния маг, който може да прави само щети и (почти) нищо друго, но не търсете тук разни там utility заклинания. Всъщност, дори не всички типове бойни са застъпени. Огнена топка (Fireball) например си няма човека… ъъъ таковата де, хуманоида. Като цяло по отношение на магията Сумрачния войн е по-зле в сравнение с “нормалните” заклинатели, отколкото по отношение на боя в сравнение с “нормалните” бойци. Затова и е сумрачен войн, а не сутрешен маг, примерно.

Мястото на Сумрачния войн в групата

Това винаги е било голям проблем за “многофункционалните” герои – как да се вмести в една група със “специалисти”. Когато си има вече “войнът, крадецът, магът и лечителят”, сумрачния войн може да е добър пети (малко като бард, но по друг начин) – да помага на меле боеца в битка или пък да прави магиите, за които магът няма време. За съжаление обаче не може да замени пълноценно нито един от двамата. Може би с много усилия и тактика би могъл да стане основният меле-войн, но няма да е “тухла” в оригиналния смисъл на думата. Съвсем друга ситуация е, ако групата като цяло (или поне в по-голямата си част) се състои от “многозадачни” герои – Бард, Паладин, Рейнджър, Хексблейд и подобни. В такъв случай в някои задачи никой от групата няма да е твърде добър, но ще могат да се допълват. Нито Паладина, примерно, нито Сумрачника могат да бият един Варварин в меле битка (или поне ще им е доста трудно), но допълвайки се, двамата заедно могат да бият двама Варвари. Всъщност, Сумрачник плюс Бард е една напълно жизнеспособна комбинация (доколкото група от само двама души може да е жизнеспособна) – Барда може да помага по малко в меле, да прави “полезните” магийки да ползва умения (малко промъкване, малко подслушване) и дори да лекува (най-малкото с пръчици, все пак Cure магиите са класови за Бард), докато Сумрачникът ще поеме основната тежест в битка, плюс бойните магии. Е, това може и да не е най-добрата възможност, ако ще са само двама героите, но си е общо взето прилична.

Да направим ефективен Сумрачен Войн

А) Атрибути (Abilities)

1. Интелект (Int). Интелектът не е безспорно най-важният показател за един Сумрачник, но е най-безспорно важният. С други думи, ако имате късмет (или добричък Водещ, или и двете) и имате повечко хубави показатели, то Интелектът спокойно може да е втори, трети и дори четвърти по големина ваш атрибут. Ако обаче се случи обратното и имате само едно число над 13, то задължително трябва отиде на Интелект, защото иначе ще сте по-добре, ако просто играете Боец с тези показатели (а дали не е по-добре и направо да хвърляте отново?). Интелектът ви трябва да е поне 14, но пък и няма особена нужда да е повече (не че ще е зле, де). Просто това е заклинателския показател на класа – определя и DC-то на заклинанията ви и бонус заклинанията и дори колко ще знаете на първо ниво – с 14 взимате и 4-те нулево ниво магии, които са ви достъпни. То те пък едни магии, де, но все пак. От него зависят и употребите ви на дадените ви от arcane attunement заклинания (които пък са по-добри от класовите ви).

2, 3 и 4. Физическите атрибути. Тук е трудно да се каже кой е по-важен, въпрос и на вкус и на концепция за героя и прочие. Все пак ще дам няколко коментара в реда, в който се появяват в дневника ви:

Сила (Str): Като някой, който ще влиза в меле, почти неизбежно силата си ви трябва. Но дали е най-важният ви физически показател? Все пак Сумрачникът тъй или иначе никога няма да е най-ефективният меле боец, а за щета най-често ще разчита на специалната си способност Arcane Channeling. Поне според мен това е най-малко важният физически атрибут по принцип, но всеки има право на вкус, а и на концепция за героя си.

Ловкост (Dex): Защита (AC), инициатива, рефлекс (Reflex Save), ranged touch атаки… С един фийт само (Weapon Finesse) може да се използва и за меле атаки (е да, само с някои оръжия, но все пак може, нали). Може би съм пристрастен, но това ми е любимия атрибут. А в случая дори е по-важен. Защото бронята на Сумрачника е ограничена и ловкостта може да му даде някоя и друга ценна точица към AC-то. Защото специално за него инициативата е доста важна – предвид способността Quick Cast, а и няколко swift магии в класовия лист, той ще може да прави много неща наведнъж, а в такъв случай често е много важно да си пръв, за да си направиш “комбото” и битката да свърши, преди да е почнала.

Физика (Con): Не знам някой някога да се е оплакал от твърде много жизнени точки. Или пък от още малко по-височък Fortitude Save. Специално за Сумрачния войн го има и важният момент, че това е и ключовият атрибут за умението Concentration. А Сумрачникът е може би най-често използващия това умение, тъй като редовно ще се намира в меле, когато произнася заклинания. Е, да, има си допълнителна способност (bonus feat) Combat Casting, но пък аз лично твърде често съм чувал реплики от рода на “Само под 4 се дъня… опааа… 2”, за да пропусна да сложа дори още само една точица на това толкова важно (в случая) умение.

5. Мъдрост (Wis). Ами… за Will Save-а. И евентуално за Sense Motive, ако изобщо стигнете дотам (виж по-долу).

6. Чар (Cha). Това пък съвсем за нищо не му трябва на Сумрачния. Знам, че има играчи, дето обичат героите им да са “готЯни”. Да ходят да играят Бард. Или Чародей. Ако искат чаровен биткаджия – Паладин, Хексблейд или дори Самурай. Не и Сумрачен Войн.

Б) Умения (skills)
Ако приемем, че сте послушали съвета ми да имате повечко Интелект, ще имате и повечко точки за умения, та ето и кратък разбор на класовите умения на Сумрачника:

1. Concentration – Абсолютно, безспорно най-важното. Както и за всеки заклинател, впрочем, но особено за Сумрачния войн (виж по-горе). Задължително да е макснато.

2. Spellcraft, Knowledge (Arcana), Decipher Script – Класически “арканни” умения. Хубаво е да сложите поне по няколко точици, най-малкото от “ролева” гледна точка, за “флейвър”. Ако в групата има “нормален” арканен заклинател, можете да ги оставите основно на него, но не ги зарязвайте съвсем. Най малкото понякога aid another можете да правите.

3. Jump, Swim, Ride, Climb – Класическите “воински” умения. Може и да се използват по-рядко (а някъде може и по-често), но никога не вреди да има по няколко точки, за в случай че се наложи да се прескочи някоя “дребна” 10-футова дупчица. А със достатъчно Ride плюс Concentration ще можете да мятате Scorching ray-ове от гърба на коня (ако имате такъв).

4. Craft, Sense Motive, Knowledge (the others) – Имате ги, можете да ги ползвате. Няма строго пауъплейърска причина да го правите, но ако ви кефят… защо не. Аз съм играл Рейнджър с нива на Sense Motive (некласово), защото ми се връзваше с идеята. Пък ако вземете и способността Vatic Gaze (виж по-долу), Sense Motive става полезено.

В) Способности (feats)

Хубавото е, че получавате Combat Casting като допълнителна способност. Странното е, че не пише “if you already have this feat you can choose another one” както е обикновено в такива ситуации. Но пък и при изброяване на оръжията, които владее, са споменати само martial weapons, а не и simple weapons, та приемаме, че редакторите са си оставили ръцете. Да, Combat Casting като допълнителна способност си е точно, ама точно на мястото в този клас. Какво друго? Винаги ме е дразнело (не знам защо), когато заклинатели взимат Point Blank Shot и Precise Shot за “лъчевите” си заклинания (rays), но в случая някак си… Отгоре на всичко Сумрачникът е единствения заклинател, който може да покрие изискванията за Improved Precise Shot (по специално онова за +11 BAB). Впрочем, комбинацията все така си ме дразни. Е, добре, нататък… Там чака Improved Initiative. Не че не го споменах при Ловкостта, но да повторя – Сумрачният Войн има Quick Cast, както и няколко заклинания, които по принцип се правят като swift или immediate action. Това му позволява на практика да си изгради “комбота” от по две магии, които да прави за един ход, или пък магия плюс действие за цял рунд и т.н. Много на брой тактически варианти може да използва, а повечето от тях много зависят от едно – никой да не действа преди теб, че да ти провали стратегията. Твърде често съм чувал (и казвал) “Ех, само ако бях първи…” и едва ли съм само аз, тъй че имайте предвид тази способност. Друго? Метамагическите фийтове за спонтанен заклинател са си леко прецакани по принцип (освен ако не са Sudden версиите, но те пък се ползват само веднъж дневно), но тук има един, които си струва да прегледате – Enlarge Spell. Факт е, че заклинанията с близък обсег най-често се ползват на границата на обсега си, тези със среден – рядко, а тези с дълъг – почти никога. Е, Сумрачникът има няколко хубави лъча (и други заклинания) с къс обсег. За едно ниво по-горе и цял рунд за правене на заклинанието може и да си струва. А може би не. Ваша преценка. Но нека все пак да подчертая – точно Сумрачникът е много “тактически” клас (подобно на Боеца, но по друга причина и по друг начин) – много мисъл по време на битка, много тактическо планиране, понякога 5-10 фута могат да са от голямо значение. А може би не. Вие си преценявате Така, какво остана? А, да – Battle Caster (Complete Arcane) ви позволява да носите едно ниво по-тежки брони. Аз лично в случая го смятам за ненужен – тежките брони прекалено ограничават подвижността, а вече си казах мнението за нуждата от тактика при игра точно на този клас. А и митрилът върши практически същата работа. И тъй като сме се забили в PHB2 вземете да погледнете и Vatic Gaze – detect magic at will, а със успешен Sense Motive check (DC 5 + target’s caster level) научавате най-мощните заклинания, които може да прави някой противник. При това като swift action. Spell penetration и Greater версията му могат да свършат добра работа.И винаги можете да си вземете някоя друга способност, Lightning Reflexes, Weapon Focus, Eschew Materials и прочие знайни и незнайни.

Г) Екипировка

Ето и кратък преглед на екипировката, която можете да имате, с малко коментари:

Броня и други защитни: Щом ще сте Сумрачник, ще се биете, мърдане няма. Може да се биете по-малко, разчитайки на далекобойните си заклинания, но няма да ви се размине. Ако искате хич да не се биете – Чародей или Магьосник. А ако ще се биете ви трябва защита. Колкото повече, толкова по-добре. Митрилът може да ви стане пръв приятел. Принципно може и с Battle Caster, но имайте предвид, че може в един момент да приплачете за малко повече мобилност. Щита ще обсъдя и по-долу, но нека и тук да кажа, че според мен си струва. Помислете евентуално за buckler, така ще можете да държите в неговата ръка някой свитък или магическа пръчица за спешен случай. Всичко друго защитно е добро дошло. И помнете – няколко по-слаби предмета дават общо толкова защита, колкото и един по-силен, но са по-евтини.

Оръжия: Старата трилема (двуръчно или едноръчно+щит, или две едноръчни) тук стои в по-друга светлина. Вече споменах, но нека повторя, че основното средство за щета на Сумрачника е Arcane Channeling. В този смисъл, двуръчните оръжия, като източник на повече щети са по-малко ценни за този точно клас. Има смисъл, ако се ползва оръжие с обсег, защото тогава ще си правите range touch заклинанията, без да сте в непосредствена близост до противника. Комбинирано с магията Stretch Weapon, може да е доста неприятно за врага. Но при всички положения губите защитата от щита. А при орязаната ви кръв защитата добива леко увеличен приоритет. Затова и лично моята препоръка е за едноръчно+щит. Може да помислите евентуално за рапира плюс Weapon Finesse и повечко Ловкост – дава и защита, и атака, а по-малкото щета (предполага се, че в този случай имате по-малко Сила), ще компенсирате… вече знаете как. Двете едноръчни добиват известен смисъл чак след 13-то ниво, когато можете да използвате Arcane Channeling със full-round attack. При тази постановка имате кяр от колкото се може повече атаки, но за това ви трябват цели три фийта, да не говорим, че на такова високо ниво вече е малко късничко за преоформяне на концепцията на героя. Не че не може, но…

Далекобойни оръжия: Ако си правите Сумрачник с повечко Ловкост, той ще има и добра атака от разстояние. Но пък в меле си има Arcane Cahnneling. А има и прилични далекобойни магии. Е, един къс лък няма да натежи, все пак магиите рано или късно свършват, но пък после има магически пръчици и прочие… А на по-горните нива парите за един майсторски (masterwork) композитен дълъг лък с подходящо настроен бонус за Сила няма и да ги усетите.

Магически пръчици, свитъци и подобни: Броят заклинания, които знаете е силно ограничен. А в списъка си имате полезни такива, които обаче няма да правите достатъчно често, че да оползотворите тези 10 заклинания на ден, които имате (чак на високите нива, де, но и преди това си имате много заклинания на ден). А за да използвате свитък или пръчица, не ви трябва да знаете самото заклинание, а само то да ви е в класовия списък. Възползвайте се, като така ефективно си увеличавате броя магии, които използвате. Друго, за което може да помислите са метамагическите rod-ове. Тъй като и без това магиите ви са ограничени до 5-то ниво, можете да ползвате и по-слабите им версии (които са съответно и по-евтини). По отношение на разните wonderous items няма какво толкова да се каже – cloak (vest) of resistance, ring of protection, amulet of natural armour, boots of speed, boots of striding and springing, belt of giant strength, headband of intellect, gloves of dexterity и прочие, и така нататък. Естествено няма да вземете всичко, няма и смисъл, просто си преценявайте и се съобразявайте с концепцията на героя си.

Д) Заклинания (spells)

Ами списъка с достъпните ви заклинания не е голям, прегледайте си го и се ориентирайте. Все пак ето един-два съвета – вземете си touch заклинания. Arcane channeling е много ценно нещо, възползвайте се. Shocking grasp може да изглежда смешно като за заклинание, само 5д6, но тези 5д6 влизат към меле атаката ви, а това е вече доста. И можете да я правите мнооого често. Ghoul touch е изключително неприятна, ако целта се издъни на Fortitude save-а. Touch of idiocy може много да прецака някой заклинател, dispelling touch може да изненада неприятно пренагрухания с магия противник (за него може да пробвате и slashing dispel, която не е за докосване, но спокойно може и да си го убие, ако е “класически” арканен заклинател), а за vampiric touch мога да кажа само “Ухаааа!!!” На по-ниските нива дори touch of fatigue може да свърши работа (по-нататък просто DC-то й става прекалено малко). Обърнете внимание на заклинанията, чието време за произнасяне е по-късичко – swift или immediate action. Доста са и могат да се комбинират и с други. Получават се добри комбинации. Погледнете и doom scarabs, особено ако наоколо има гадове със spell resistance. Накрая, не забравяйте, че имате пълен BAB. Магиите изискващи ranged touch attack никога преди не са били толкова ефективни.

Е) Мултиклас

Единственият смислен мултиклас за Сумрачният Войн е Боеца. Ако ще играете биткаджия, който само си помага с магии, това е дори добра идея, само изчакайте поне 4-то ниво на Сумрачник, за да си носите средни брони и за да хванете Arcane Channeling. Може и 5-то, за Quick Cast. Но класът е направен да се играе “чист” – няма безсмислени класови способности, които човек да може да пренебрегне, а тези които има, ги получава честичко и по малко, та да не си кажете “Е, то следващото хубаво е чак след 4 нива, а през това време с Боеца ще имам 3 допълнителни способности”

Заключение

Сумрачния Войн е приличен клас, комбиниращ бойни и заклинателски способности. Повече се набляга като че ли на бойните, които да се подсилват/подпомагат от магиите, но може и да си направите един поражениенанасящ заклинател с прилични способности да се защити от непосредствена атака. Преди всичко той внася елемента на изненадата. Дали ще е войн, който изведнъж прави магия, или маг, който си вади меча и скача в мелето, при всичко положения противника поне в началото ще е доста изненадан. Трябва обаче да отбележим, че класът е по-труден за игра. Не толкова като механика, а като тактическо мислене по време на битка. Има много варианти, много възможни “комбота”, маневри, стратегии и прочие. Също така в битка “един на един” Сумрачникът има доста прилични шансове и срещу Боеца (Варварина), и срещу Чародея (Магьосника), направо си е фаворит. При битка “двама на двама” обаче комбинацията Боец (Варварин) плюс Чародей (Магьосник) вече имат сериозно предимство пред двама Сумрачника.

Автор: Стефан (lowstef) Николов