Dragonshard 20: Джуджетата от Мрорската твърдина, Част 2

Трябва ти наковалня, за да изковеш брадва.
Мрорска поговорка

Национален Характер

Мрорските джуджета са страстни хора. Те се ръководят от честта, клановата лоялност и свирепата любов към живота – храна, пиене, битки и безкрайните изживявания, които света предлага. Сред непознати мрорското джудже често крие истинските си мисли и чувства зад сурова маска. Но в компанията на приятели, джуджетата прегръщат живота с несравнима жар.

Мрорските джуджета са жестоки преговарящи, които предпочитат заплахите пред фината дипломация. Повечето от тях държат честта на пиадестал,а клетвата на мрорските лордове се смята за здрава като адамантий. Нищо не е напълно сигурно в Еберон и въпреки че като цяло Мрор може да е по-честен от човечеството, думата на Аурумско съглашение често тежи малко повече от вятър.

Мрорските джуджета са били търговци от векове, но също и войни – от хиледолетия. Дори когато Каррн им наложил мира на Галифар, джуджетата продължили да тренират децата си в изкуството на войната. Въпреки че Мрорските Крепости са били доста изолирани от Последната Война, оркските набези от Йораш’тар са останали постоянна заплаха, а чукарите и усойте са дом на огрета, троли и далеч по-лоши неща. Най-великите герои на Крепостите ловуват в дълбините на Кхибер, дебнейки руунхаундс (runehounds), ъмбър хълкове (umber hulks) и други изчадия от сенките под планините. Някои смятат, че заради богатството си мрорците са омекнали, всъщност те са по-здрави от камък и по-остри от стомана. Златото е ново оръжие на Мрорските джуджета, но те никога не забравят и пътя на брадвата.

Въпреки че мрорските джуджета се гордеят с тяхната млада нация и силата, която държат, стари вражди и съперничества все още присъстват, а джуджетата са изключително борбени. Най-общо тези конфликти са на открито; двама каруцари ще се състезават до определена точка, двама търговци ще подбиват цените си; двама благородници ще подкрепят различни ястреби при лов. За членовете на Аурум се знае, че имат тайни вендети с по-тъмни и смъртоносни последици. Някои казват, че сам по себе си Аурум е клан и че силата му е по-голяма от тази на старите семейства. Повечето честни лордове обаче чувстват, че Аурум представлява поквара на клановите ценности. Казват че Мрор е желязо и злато, но тези, които служат на Аурум са само злато – влиятелни, но меки и ненадеждни.

Мрорската Мода

Хората често виждат мрорските джуджета като алчни и суетни. Истината е по-сложна. Повечето мрорски джуджета оценяват хубавата изработка по начин, с който малцина могат да се мерят; джуджетата буквално се влюбват в предмети. Гледайки един красив бокал, джуджета вижда тостовете, които ще дигне със жена си (когато я намери). Мрорско джудже разказва истории за всеки ценен предмет, който притежава, гледайки или към миналото, което е поделил със съкровището си или бъдещето, което го очаква.

Освен това, мрорците виждат личния вид като много повече от суета. Джуджешката премяна отразява богатството му, а заедно с това и силата му, но освен това тя представя преценката му за красиво, възгледите му и неговата интелигентност. Лошо облечен търговец би имал затруднения в бизнеса. Ако не може да прецени стойността на собствените си дрехи, кой би имал доверие в стоката му? В резултат на това, мрорско джудже може да похарчи повече за дрехите,броните, накитите и оръжията си, от колкото за дома си. Мрорците са стоици и съгласни да издържат физически дискомфорт и трудности. Спането върху камък е за предпочитане пред носенето на сиви дрехи.

В резултат на това, взвод от мрорски войници е колоритна гледка. Джуджешките брони са типично намазани с лак или покрити със сложни гравюри. Оръжията са също толкова поразително; в добавка към цветните дръжки и позлатени остриета, много са направени с необичайни конструкции персонализирани за война. Бижутата са много важни за мрореца,а често носят и определено значение, индикираики позиция в клана, войнски заслуги или цивилна длъжност. Мрорско джудже може да разпознае значението на накитите на друго джудже като направи проверка за интелигентност (Intelligence check DC 5); всеки герой може да познае общественото им значение като използва Познание за благородниците (Knowledge (nobility) DC 20).

В контраст с това, мрорската архитектура е груба и функционална. Имайки зрение в тъмното (darkvision), джуджетата не се нуждаят много от прозорци, въпреки че повечето сгради са осветени от уважение към гномските и човешки емигранти. Мрорските джуджета получават удоволствие от добрата компания, хубавата храна, силната напитка и физическата дейност. Те рядко се тревожат за меки възглавници или подобни удобства. Богат търговец по скоро би похарчил печалбите си за хубави дрехи или добре изковани оръжия, отколкото за дебели килими и пухени възглавници.

Мрорските джуджета в битка

Когато принц Каррн повел силите си в Железнокоренните Планини, той намерил култура обвързана в постоянна война. Джуджетата отдавали по-голямо значение на оръжията и броните, отколкото на дома и уюта, а мрорските селища били бледа сянка на градовете на Галифар. Това било една от причините, които накарали Каррн да ги нарече „варвари“. Въпреки че мрорецът намира щастие в битката, те не са вилнеещи берсеркери. Повечето мрорски войници имат нива в клас войн (warrior), а има и много бойци (fighters) из Мрорските Крепости. Другите бойни класове са нетипични, въпреки че трябва да се отбележи, че Клан Дроранат има истински варвари.

Повечето мрорски войници предпочитат тежките брони и близкия бой, а типично се съсредоточават върху Силната Атака (Power Attack) и свързаните с нея таланти. Традиционно повечето войни дават имена на оръжия и щитове. Когато някое джудже разказва история за една от многото си битки, то би се отнасяло към брадвата си като към войн, биещ се на негова страна. Бойните викове са важна част от мрорската култура. Джудже може да изработи свой собствен или да приеме бойния зов на почитен негов предшественик. Джуджетата искат да бъдат запомнени на бойното поле, а техните колоритни брони и могъщи бойни викове отразяват това.

Елитните мрорски части предимно следват пътя на боеца (fighter). Понеже честта и военните умения са на еднакво висока почит при джуджетата, кенсай (kensai) и рицари защитници (knight protector) също могат да се срещнат на служба при клановите лордове. Джуджешки защитници (dwarf defenders) пазят трезорите на Дома Кундарак, а има и неколцина диви берсеркери в Клан Доронат. Алтернативния клас джуджешки боец представен в Раси от Камък пасва на мрорски герои.

Въпреки че мрорските ковачи непрекъснато подобряват уменията си, те не притежават тайнствената вещина на предците си. Ако използвате Раси от Камък, мрорските джуджета не могат да произвеждат предмети от джуджешко изкувство или джуджешки брони и не могат да създават магически ковачници. Такива предмети могат да бъдат намерени като реликви от първата ера, въпреки това, а Водещият може да реши да представи ковач, който е овладял тези древни техники и се е научил как да прави подобрените брони и оръжия.

Магията сред мрорските джуджета

Въпреки че свещенници на Кол Корран и Онатар винаги са имали място в планините, преди Завоеванието на Каррн сред джуджетата в Железнокоренните Планини не е имало магическа традиция. Ясно е че джуджетата от първото кралство са имали рунековци и изобретатели със забележителни умения, но това познание било изгубено, когато клановете напуснали дъблините. В последните векове, мрорските джуджета са научили много, работейки с гномски емигранти. Някои кланове са започнали да си възвръщат тайните от първата ера. Мъдреците (wizards) все още са необичайни, но шепа изобретатели (arteficers) работят в дълбините, а повечето градове имат маготворски ковачи и други прости заклинатели.

Мрорските Гноми

Много чужденци трудно си представят джуджешки банкери; те виждат джуджетата като войни, а не броячи на зърна. Всъщност джуджетата не се интересуват от сметките. Джуджетата имат златото. Те се гордеят със способността си да пазят трезорите си. Те знаят как да се справят с трудните пазарлъци. Но документацията? Тукл идват гномите.

Когато Каррн въвел ред в Железнокоренните Планини, той отворил пътя за масивна гномска емиграция. Гномите от Зиларго били любознателни, дипломатични и опитни миньори по свой собствен начин. Каррн окончателно довел гномите в планините, за да служат като преводачи, посредници и съветници. Джуджетата се оправяли по-добре с гномите от колкото с хората, защото лордовете на клановете не харесвали да гледат нагоре към нашествениците. От своя страна, гномите видели страхотен потенциал в планините, а много гномски фамилии изпратили пратеници. Тези емигранти изиграли важна роля в оформянето на меркантилната култура на разрастващата се нация. Повечето кланове имат тесни връзки с един или повече гномски кланове. Династиите Сивис и Кундарак имат много близки взаимоотношения. Гномите от Сивис разкрили пълния потенциал на Белега на Пазенето и помогнали на клана Кундарак да намерят мястото си между домовете на дракновите белези, а нотариусите на Сивис изиграли ключова роля в банковата гилдия на Кундарак. Повечето гноми в Мрорските Крепости подържат връзка със семействата си в Зиларго, но има и такива, които са скъсали връзките с родината си и напълно са приели мрорската култура.

Тъй като за джуджетата външния вид е от голямо значение, броят на гномските шивачи и естети в Мрорските Крепости расте. Гномски експерти по фокусничество (prestidigitation) запазват цветовете свежи, а богати мрорци плащат в платина за последните гномски чаровноплетени (glamerweave) кройки.

Клановте

Мрор заточил дванадесет герои от дълбокото кралство и назначил род от Кундарак да ги надзирава. Великите кланове са директните наследници на тези герои, а крепостите носят техните имена. Всеки герой бил придружен от воинство от лоялни последователи и слуги. В резултат на това сега има дозини родови линии в Мрорските Крепости.

Великите кланове са Мроранон, Долдарун, Дроранат, Колкарун, Кундара, Ларанак, Лондурак, Наратун, Нолдун, Солдорак, Соранат, Толдорат и Торданнон. Кундарак никога не е бил част от съвета на клановете, а клана Нолдрун бил напълно унищожен (виж страниця 193 от Еберон Campaign Setting за повече информация).

Въпроси

Когато играете мрорски герой или НИГ, имайте предвид следното:

· Какво е характерното за външния му вид? Какъв образ представяте?

· Имате ли вражда с член на друг клан? Какво зло ви е сторил? Колко сериозен е конфликта?

· Как се нарича оръжието Ви? Имате ли собствен боен вик?

· Мрорските джуджета често събират определен тип неща: скъпоценности, бокали, кинжали и така нататък. Следвате ли тази традиция? Какво колекционирате?

· Ако сте от Мрорските Крепости, най-вероятно има семейни дела, в които може да помогнете. Защо сте напуснали крепостите?

· Ще се опитате ли да държите на думата си? Ако е така, внимавайте когато правите обещания. На джуджета, които не спазват клетвите си, не се гледа с добро око в Мрорските Крепости.

Автор: Keith Baker
Превод: Деян (Drail) Йорданов


Оригиналната статия може да намерите на сайта на Wizards of The Coast