WildBlades

WildBlades
wildblades0-1УайлдБлейдс е първата преводна ролева система в България, стъпила на родна земя през април 2002. Тя се базира на Fuzion, олекотена система, създадена от авторите на игрите Hero и Cyberpunk и предлага лека за разучаване механика на игра, максимално опростен математически модел и свободен за интерпретиране фентъзи свят.

Историята на УайлдБлейдс наподобява, колкото и клиширано да звучи, латиноамерикански сериал с присъщите му раздели, съюзи и обрати. Нещо, което не е нетипично в средите на професионалните разработчици на ролеви игри, но също така и в голяма степен интересно за мнозина от българските почитатели на този жанр.

Баща на УайлдБлейдс е американецът с ирландска кръв и физика Шон Патрик Фенън, роден в Тенеси на 4. януари 1966. година. Съвсем не е за учудване, че и алкохолните му пристрастия съответстват на корените му – по негови думи, ако го почерпите една бира „Guinness“, на драго сърце ще ви разкаже много, даже прекалено много, за света на игрите от първо лице, единствено число. Само да изброим: Шон се занимава с игри от 1988 година, измежду мнoгoбройните статии и системи, който е написал и разработил съответно, си струва да посочим и поръчки към ролевите светове на Star Wars и Star Trek, компютърна ролева игра към последния като сътрудник в Interplay, както и материали за популярните Shadis Magazine, Adventurer’s Club Magazine и Dragon Magazine на TSR. Бестселърът The Fantasy Roleplaying Gamer’s Bible (в две издания до днес) е отново негово творение.

obsidian logoПрез 1999. Шон се присъединява към Джаред Нилсън и Джейсън Енгъл и основаните от тях Obsidian Studios, където работи до края на 2000. година. Именно тогава се ражда и УайлдБлейдс, безплатна малка и опростена ролева система, която служи като стартова площадка за Shards of the Stone – масивно RPG, първоначално базирано на Fuzion. През 2000. година излиза и първото му издание под егидата на Obsidian.

По време на GenCon 2000 новосъздатената Cybergames.com изявява желание да закупи Obsidian Studios. Сделката се осъществява на 13.09.2000., като Шон Патрик Фенън и Джейсън Енгъл се преместват в Калифорния, където са главните офиси на фирмата, а Obsidian Studios се превръщат в Shards Entertainment. Както и самото име подсказва, фокусът на новопокръстените е поставен изключително върху разбработката на Shards of the Stone, правата над която, естествено, са преминали в ръцете на Cybergames, наред с тези над УайлдБлейдс. Шон е главен дизайнер на проекта Shards.

Cybergames е фирма с огромни амбиции, през същата година те закупуват и небезизвестните Pinnacle Entertainment (разбработчици на системите Deadlands и Hell on Earth), както и Hero Games (системата Champions, в която Шон Патрик Фенън също има участие) и Emperor’s Choice. За съжаление, финансови проблеми слагат точка на съществуването на Cybergames.com и всеки напуска потъващия кораб както може. Pinnacle са първите, които се докопват до спасителните лодки и възстановяват самостоятелността си на 11.01.2001. През март 2001. Shards Entertainment стават вторите, като същевременно заграбват и съкровището от трюма – с други думи, запазват правата си над Shards of the Stone. Не всички служители на Shards са в една и съща лодка обаче – един от големите отцепници, илюстраторът Джейсън Енгъл, създава Talisman Studios, но продължава сътрудничеството си със Shards. На Джейсън не му липсва търговски усет, въпреки тогавашната му крехка възраст (21 години) и той се пренасочва към създаване на D20 ролеви системи и дигитални илюстрации.

През 2001. Shards Entertainment се препрекръстват на InterStrike, Inc. и публикуват второто издание на Shards of the Stone. УайлдБлейдс е напълно забравена покрай Shards, последната й версия 1.2 (януари 2000.) е публикувана едва през 2002., като правата й принадлежат на InterStrike и Шон Патрик Фенън, който тогава се присъединява отново за кратко към екипа и води демонстрации на големите ролеви изложения.

През есента на 2001. година започва и българската история на УайлдБлейдс. Тогава хобито, наречено ролеви игри, има твърде малко почитатели у нас, един от които е Лъчезар Димитров, тогава 17 годишен. Той се вдъхновява от УБ, очарован е от простия й и същевременно стабилен математически модел и започва превода на системата (тогава версия 1.15). Огромна помощ в това време му е Апостол Апостолов, създател на сайта Roleplay! (който по-късно прераства в RPGBG.Net). Двамата дори кроят планове за книжен вариант на УайлдБлейдс на символична цена, но след преговори с InterStrike става ясно, че последните са заинтересувани по-скоро да публикуват Shards of the Stone на българския, което, естествено, би било освен финансов крах и непоклатим препъни-камък за развитието на родните ролеви игри. Двамата отказват категорично, а нататъшните преговори единствено за УБ не дават резултат и идеята постепенно замира. Връзката помежду им се загубва, но през април 2002. делото най-после е завършено – УайлдБлейдс е преведена на български. През лятото на същата година Roleplay! я пуска в Интернет и много от ролевите сесии в България се провеждат именно по нея.

Следват опити на Лъчезар да разшири УайлдБлейдс, без играта да загуби баланса си в резултат на това. InterStrike от своя страна също пускат нова версия на УайлдБлейдс (1.2), а през 2004. Никола Захариев превежда на български Instant Dawn of Legends, средновековен модул към УайлдБлейдс, създаден от Джъстин Евърмор през февруари 2000. година.

И така, какво е специалното на УайлдБлейдс, което би ви привлякло към нея? Като за начало, един малък, но съществен факт, е, че човек може да разпечата абсолютно цялата информация по нея с минимум разходи за хартия – PDF-файлът възлиза на около 60 страници.

Освен споменатите в началото на тази статия предимства, системата предлага и много съвети и примери за начинаещите Играчи и Водещи, тъй като тя поначало е предвидена именно за такива, макар че дори и по-напреднали ролеви почитатели биха могли да преживеят страхотни приключения с нея. Предлагат се три различни типа на игра – Реалистична, Стандартна и Епична, от които зависи доколко силни ще са Героите, доколко могъщи са Магьосническите им способности, ако имат такива, както и срещу какви Врагове ще се изправят – от сравнително безобидни Вълци и Бандити до Минотаври, Вампири и Химери.

Всеки Герой има 4 различни Характеристики – Физика, Дух, Бойно майсторство и Ход, както и 5 Статистики, които се пресмятат директно от Характеристиките, а именно Живот, Издържливост, Бяг, Плуване и Скок. Освен това Героите могат да принадлежат към определена Раса – Расите варират от дребничките Гоблини и Джуджета през екзотичните Хора-котки и Хора-птици до грамадните Огрета и Орки. Всяка Раса носи със себе си специфични положителни и отрицателни страни, а Играчът може да си „закупи“ и допълнителни Дарби към всички тях, като например Изострен слух или Нощно зрение. Всеки Герой има и Умения (Ловкост, Стрелба, Механика и т.н.), а също така би могъл да се специализира и в една от общо петте Магьоснически школи – Магове, Друиди, Жреци, Некроманти или Повелители на демони. Последните три класа не принадлежат към основната американска версия на УайлдБлейдс, но са добавени към българската и допринасят изключително много за колоритността й. Звучи ли ви всичко дотук твърде сложно? Повярвайте, УайлдБлейдс е толкова елементарна като принцип и толкова интуитивна за игра, че процесът за създаване на Герой е лесен като хвърляне на зарче.

Накъде би отишъл този свят, ако в една фентъзи вселена липсваше подобаващата Екипировка? Много ролеви системи се впускат в излишни подробности и карат Играчите да си купуват провизии, факли, игли за шиене, кесийки, превръзки, обувки, колани и какво ли още не. УайлдБлейдс обаче остава вярна на себе си и предлага следните категории Екипировка: Оръжия (в името на любимите на мнозина Водещи кръчмарски боеве като Оръжия са предвидени дори Халби и Крака на столове и маси), Оръжия за далечен бой (истинско облекчение е да не се налага да си броиш Стрелите) и Брони и Щитове. Всичко се заплаща в стандартната валута на УайлдБлейдс, а именно Сребърници.

Ненужни са и всякакви все още твърде екзотични пособия за българския ролеви играч като 20-стенни или 8-стенни зарове. Всичко, от което имате нужда, са 3 традиционни шестстенни зарчета. Успехът ви в което и да било начинание, включително и в Битка, зависи много от късмета ви, определен от въпросните 3 зарчета, както и от Характеристиките и Уменията ви. Битките се водят в Рундове, всеки от които трае около 3 секунди, а бойното поле – о, щастие! – не се разделя на квадратни футове и инчове, а в метри. Предвидени са многобройни Основни Действия по време на Битка (Мятане, Атака, Блокиране и т.н.), както и по-Сложни такива (Двойна атака, Всепомитащ удар, Ритник, Подсичане и др.)

Като Приложения можете да намерите и подробен Речник на термините, таблици за Сила и Трошене на предмети (Можете ли да вдигнете цяла Мечка над главата си? А да запокитите Врага си на 40 метра разстояние? А колко трябва да се постараете, за да строшите една метална решетка?), помощни средства за Водещия как да контролира Играта така, че тя да не е нито прекалено елементарна, нито прекалено сложна за Героите, както и указания за разпределянето на Опит в зависимост от постиженията на Героите и развитието им.

Макар и непретенциозна сама по себе си, УайлдБлейдс със сигурност ще предложи мнoгoбройни часове забавление на всички, докоснали се до нея. Системата е изпипана докрай, предлага сравнително голямо богатство за скромните си 60 страници обем и трудния за пренебрегване факт, че е напълно безплатна, а освен това е действително лека за разучаване и използване. Като голям минус може да се посочи единствено липсата на готови свят и приключения – за един начинаещ Водещ създаването на такива е времеотнемаща и понякога сложна, но не и невъзможна, задача.

В момента Лъчезар Димитров завършва превода на версия 1.2 на УайлдБлейдс, която освен всичко друго добавя и описания на Расите и коригира баланса на Магьосническите класове, и същевременно работи върху коренно нов графичен дизайн на цялата система. Очаквайте новата българска версия на УайлдБлейдс до края на 2004 или в началото на 2005 с още по-добър превод и несравнимо по-красиво оформление в комплект с илюстрации и корица на вече споменатия Джейсън Енгъл. Тези, които не могат да си позволят печата на въпросните картинки, ще могат да си свалят и чиста текстова версия. Предвижда се и включване на примерно приключение към всеки вид игра – Реалистично, Стандартно и Епично. За контакт с Лъчо можете да пишете на LuchoAD@gmail.com (mailto:LuchoAD@gmail.com) за коментари, въпроси и предложения към системата.

Плюсове: Лесна за разучаване, интуитивна, компактна и напълно безплатна, УайлдБлейдс се е доказала с годините. Базирана на Fuzion, тя предлага опростен ролеви модел с минимум сметки и същевременно голямо разнообразие и свобода на действие. Позволява създаването на практически всякакъв вид Герой, предлага различни нива в зависимост от напредналостта на Играчите. Дадени са ценни Съвети за начинаещи, предвидени са възможности за контролиране на нивото на сложност за по-неопитните Водещи, а трите шестстенни зарчета, нужни за играта, са достъпни за всеки. Наличието на пет Магьоснически школи е предпоставка за интереса и преиграването с различни типове Герои.

Минуси: УБ няма поддръжка от InterStrike от години насам, което автоматично означава изоставане спрямо нивото на конкуренцията в лицето на платените ролеви продукти. Към системата липсва готов свят или приключения, които да могат да се използват от неопитни Играчи и Водещи. Минималистичността по отношение на Екипировката може да подразни играчи, свикнали с абсолютната детайлност; същото се отнася и до системата за разпределяне на Опита и развитието на Героите. Липсата на атрактивен графичен дизайн донякъде влошава естетическия вид на продукта.

Обобщение: УайлдБлейдс дълго време нямаше реален конкурент в българската ролева сцена най-вече сред играчите, предпочитащи родния си език пред английския. Системата постави нови стандарти за качество на превода и беше последвана едва години по-късно от вече споменатата Dawn of Legends и други. Планираната нова версия на УайлдБлейдс обещава да допринесе още повече за популярността й, както и да зачеркне два от сериозните й минуси в лицето на липсата на готови приключения и скучноватия чисто текстови дизайн.

Автор: Лъчезар Димитров

Файлове:
* WildBlades 1.15 – Оригиналният превод в PDF формат.
* WildBlades 1.20 – Разширен с нови класове, магии, чудовища и т.н. превод в RTF формат.
* Instant Dawn of Legends – „Зора на Легендите“, Фентъзи сетинг за Wildlades, преведен на български.