Светии и Грешници: Папа Йоан

Някъде през 13ти век се появила една история. Записана в “De septum donis Spiritu Sancti” на Стивън от Бърбън, тя разказвала историята на мистериозния папа Йоан VIII, който вероятно е управлявал Ватикана от 855-858 CE, по времето между Лео IV и Бенедикт III. Каква е тайната за този досега неизвестен мъж? Той е бил жена!

Той бил папа Йоан, по-точно жена която дошла в Атина преоблечена като мъж за да бъде със своя любим, впоследствие изучила най-добрите училища и издигнала се до поста на папа. Според историята, тя разкрила самоличността си когато родила дете по време на папска процесия през улиците на Рим и била наказана за своята ерес.

Истината по този въпрос е, че Бенедикт предшествал Лео само с няколко седмици през 855та, тоест не е имало време за тази тайнствена жена да заеме високият пост. Освен това съвременните историци не споменават този шокиращ инцидент. Назоваван още Агнес или Гилберта, папа Йоан е бил плод на развихреното въображение в ранните средни векове. Историята е започнала, доколкото могат учените да я проследят, повече от 200 години след предполагаемата смърт на папата. Използван като доказателство за упадъка на Църквата от Реформистите през 16ти и 17ти век, митът постепенно загубил своята популярност и до 1900 година бил забравен съвсем.

Вероятно базирана на ранни истории за предрешена жена Римски сенатор (Марозия) през 10ти век, тази история завладявала въображението през вековете. В последно време се възражда популярността и. Новото произведение (папа Йоан, виж източниците по долу) е отпечатвано 10 пъти и в момента се подготвя филм.

Изглежда този сюжет издържа проверката на вековете: представете си великата и мощна Католическа Църква, толкова непреклонна пред злото на женската част от човечеството, ръководена от жена! Ударът по институцията, ако действително историята е била вярна, е щял да бъде жесток. И ако това е станело публично достояние, вярата в църквата е щяла да намалее много.

Гърди, ваше Светейшество?

Има няколко начина да погледнем на този мит. Първо, тази история е служила на тези, които са искали да унищожат доверието и първенството на Църквата. Позволявайки на жена да служи на позиция, която е предназначена само за мъже означавало, че височайшите не са били безгрешни. Щом са били заблудени за едно нещо, защо да не са и за други, включително и за религиозните догми?

Второ, историята дава две противоречащи си твърдения за статуса на жените в обществото. Делата на Йоан(а), рисувайки я като добър водач и несравним учен, доказват че Църквата греши ,смятайки жените за по-слаби от мъжете във всяко отношение. Но раждайки своето детето от своя любим по един особено публичен начин, което показва лъжа и сексуална неморалност, Йоан(а) доказва и думите на Църквата за вътрешното женско зло.

Оригиналната история вероятно е дошла, като опит да се дискредитира водачеството на Църквата. Но с леко преиначаване, историята е станала обект за наказание за жените, които са се осмелили да стъпят извън границите (стремейки се към обучение или власт) и са се опитали да измамят светите мъже (тя е била не само унижена, но и публично наказана за своите престъпления). В по-късните времена, Йоан(а) била използвана от Протестантите, като демонстрация на падението и корупцията на Католическата църква, обявявяйки че нейният възлюбен е бил свещеник дал обет за безбрачие.

Има само няколко ефективни начина за намаляване или издигане на социалния статус и сила на група или институция освен показването им като подмолни. Отговорът на обществото би могъл да бъде отклонен и в двете посоки след разкритията. Всичко зависи от целта на историята и майсторството на връзките с обществото на двете страни.

Особено в случая, когато едната група(възможно е всякакво разделяне, от години, до клан или раса) е смятана за по-низша от другата, говорейки за статус, интелект, сила и т.н. слагайки таен член на “по-низшия пол” на позиция с голяма власт и после в по-добро или лошо време, зависещо от отношенията между групата и играчите, откриваме че хитруването може да причини сътресения във властта или крах, като ерата на McCarthy в Америка. Предрешеният или сменящ пола си характер може да бъде този който манипулира или пък просто пешка, която се мести напред назад от врагове и приятели.

Един сладък травестит

Играейки сменящ пола си персонаж, дали техно травестит или предрешена принцеса, предлага на играчите уникална възможност – да играят персонаж с променен пол, като героинята е изцяло „виновна“ за всички действия, които не се вписват в образа. За тези от нас, несигурни за ролевите си способности, когато се стигне до игра с характери от противоположния пол, това ни дава възможност да опитаме без да се притесняваме прекалено дали играем стереотипно. Имайки герой, който не може да се преструва добре че е от противоположния пол, би било освобождаващо за играча, оставяйки я да се концентрира над играта, вместо дали нейният кунг фу майстор е прекалено мъжки.

Вътре в игровата група, играенето на герой с променен пол може да бъде прието по-лесно от останалите на масата, отколкото герой с обратен пол от самото начало. Трудности с местоименията биха възникнали по време на игра, но те могат да се използват като храна за диспути вътре в играта и възможности за падане на прикритието.

Много по-интересно е когато споменаването на “тя” или “нея” за действителен женски характер, преоблечен като мъж може да бъде дочуто от околните и да последва разследване, водейки до съвсем нови нишки в приключението, отколкото да ядосаните възгласи “Вече за кой път ти казвам, че играя мъж в тази игра!”

Детайлизирането на персонажа играещ друг пол може да се окаже доста трудно: най-лесният начин, който аз съм открил е да се съберем с водещия преди играта и да разработим характера на героя в детайли, заедно с отношението към противоположния пол. Монах напуснал манастира току що би имал съвсем различна представа за жените отколкото млад донжуан, чиято единствена цел е да се промъкне в девическия пансион, а това би повлияло на дамската им маскировка по доста различен начин.

След като сте определили възприятията на героя, старайте се да ги имате в предвид, когато реагирате на различни събития. Целта в много от тези ситуации е да изиграете реакциите на монаха, как според него би реагирала жена. Научил ли е той, че жените са зли и похотливи? Или слаби и лесно припадащи при неприятни гледки? Ако жена-пират познава само другите пирати, които със сабя и меч проправят пътя си по седемте морета, той едва ли ще успее да се престори на нежната дъщеря на Викториански благородник много добре. Забавлявайте се!

Един персонаж под прикритие може да бъде идеалната повратна точка в сюжета, защото дори и най-доброто прикритие няма да издържи вечно. Рано или късно маската ще падне и това е един шанс да навлезете дълбоко в своите характери. Дали след планирано или непланирано разкриване, героя трябва да се раздели с досегашното удобно прикритие и да навлезе в света със собствено лице. Как ще реагират останалите от групата? Онези, които са я познавали само с новото име и минало? Ако е била разкрита случайно, на какви опасности е изложила групата си? Какви щети е нанесла, съзнателно или несъзнателно със своята измама? Един характер може да има опустошителен ефект на играта и на пътя по който ще поеме цялата група през следващите дни или седмици.

Детайлите около самата маскировка могат да се приемат за дадени или да бъдат измислени, като върху тях влияе технологията, която е достъпна в самата игра. Изискването от играча да даде на водещия поне основните мерки взети за предпазване на маскировката, може да помогне много, но може да улесни водещия в създаването на план за сваляне на прикритието на играча. Има много онлайн информация за бъдещите мъже или жени, някои от които са дадени по долу в източниците. Но има някои основни положения, които са валидни където и да се играе.

Мъжки характери, които се преструват на женски. Ако решат да се обличат “оскъдно”, трябва да премахнат излишното окосмяване и да подчертаят женските черти на тялото. Въпреки костюмите за Хелоуин на момчетата от Junior High, женската фигура не може да бъде постигната само чрез един сутиен напълнен с балони или кърпи. Модерните и футуристичните светове предлагат високотехнологични решения като подлънки и изкуствени гърди, неща предназначени за увеличаване на дамския бюст, както и специализирани магазини в помощ на модерния мъж желаещ да изследва своята женска част. Историческите и фантастичните герои ще намерят на помощ корсети покрити с широки дрехи, Victorian и Elizabethan характери ще намерят необходимите маскировъчни материали по-лесно от Regency или Roman. Дрехите на монахиня могат да скрият мъж доста добре, а и някои средновековни стилове в облеклото могат да прикрият мъжката фигура. Характери в по-топли области или *cough Ragnarok Vikings *cough(б.пр. Някаква авторска шега, която не схванах) доста ще се озорят без магическа помощ.

Женски характери преструващи се на мъже трябва да избегнат заоблените бедра и бюстове, особено когато са в комбинация с тънки кръстове. Фигурата тип “пясъчен часовник” е най-трудна за прикриване, а дамите с големи бюстове ще срещнат по-големи затруднения от по-ненадарените. Превързването на гръдния кош е най-лесния начин за премахване на бюста, жените в наши дни могат да намерят пояси за тази цел, докато исторически или фантастични характери ще трябва да се задоволят с бинтове и превръзки.

Прехода от средновековни рокли към бричове може да се окаже проблем, но леко запълване би създало необходимото впечатление. Ясно е че трите чорапа натъпкани в сутиена, няма да изглеждат толкова добре колкото балони с хелий, а и балоните са по-мекички Smile В наши дни продукти като Mr. Softy(б.пр. Нещо като силиконов мъжки член) могат да бъдат взети от много секс-магазини и придават доста реалистичен изглед на дрехите. Все пак, в светове където има магии, едно заклинание за илюзия би свършило добра работа.

Полезни съвети и идеи

Следните идеи биха работили по-добре в някои светове отколкото други. В един свят където има равенство на половете, характери травестити или сменящи си пола може да предизвикат недоволство, но няма да е кой знае какво. Но в свят, където единия пол е считан за по-способен/интелигентен/силен/духовен от друг, разкриване или дори само слухове, могат да бъдат смъртоносни.

The Crying Game: Из града плъзва слух че герой от групата или някакъв друг не е тази за която се представя. Законите на морала забраняват играта с противоположния пол, но характера не е имал друга възможност, освен да се прикрие. Ще успеят ли героите от групата да открият кой е пуснал слуха преди техният приятел да бъде хванат или убит? От друга страна врагът може да се окаже по-изобретателен, едно подхвърлено доказателство или думи казани на точните уши, могат да се окажат фатални.

The Emperor’s Clothes: Нещо не е наред из залите на властта, били те религиозни или светски и служителите или не знаят, или просто пренебрегват проблема, или пък прикриващи аферата. Новият водач показва прекалено различно поведение от всичко, което е виждала тази институция досега, някои подозират лудост. Висшите ешелони на властта могат да знаят че краля/висшия жрец/върховен съдия е от неточния пол и или пренебрегват, или помагат в това. Без значение дали те се опитват да свалят стария ред, или да го съхранят, те нарушават законите.

Glass Ceiling: Даден герой отчаяно се нуждае да влезе в сграда, достъп до която има само противоположния пол, например момиче в династия управлявана от мъже, ученик в училище за момчета, или момче гений, което мечтае да лети в свят където всички пилоти са жени. Ще бъде лесно да се промъкне в групата, но колко време би издържала маскировката и околните да разберат, че новият им член не е това за което се представя.

Guess Who’s Been At Dinner!: Един трик, който може да бъде много забавен, ако е съгласен вашия водещ, е да бъде скрита личността на играча дори и от останалите играчи. Това може да се окаже истински тест за способностите на групата и сцената с падането на маската, може да остане в историята на групата.

Превел: xsmind / Автор: Hilary Doda / Редактирал: Drew Meger