Пътешествието на героя

Пътешествието на героя или как е изградено едно фентъзи произведение

Често чуваме, че малък брой истории остават в историята и за тях се говори за години напред. Може би също като историята, фантастиката се нуждае от лека интерпретация от поколение на поколение. Във всеки случай, Джоузеф Кемпбъл предложи една доста интересна теория относно еднаквата основа на всички народни приказки и дори на различните истории като цяло. Джордж Лукас нарече Кемпбъл една от главните си музи.

Крис Воглър доразработи произведението на Кемпбъл и ни предостави списък с 12 неща, типични за всяка една фентъзи книга/сага:

1. Обикновеният Свят – героят е пренесен от своят обикновен в специален свят, където той не се чувства на място.

2. Призивът за приключения – Веднага след като се озовава в специалния свят, на героя му сe предлага да реши някакъв проблем или да се изправи срещу дадено предизвикателство.

3. Отказ на призива – Нашият герой не е съгласен с поставените условия и не се съгласява да тръгне да приключенства. Страхът от неизвестното е най–опасното нещо в очите на човечеството.

4. Наставникът – Наставникът е подобен на Мерлин герой, който среща или се присъединява към нашия човек и му предлага съвети, магическа екипировка или друг вид помощ.

5. Преодоляването на първия праг – Това е решителната точка, където героят ни приема предложеното му приключение.

6. Изпитания, съюзници и врагове – след като прекрачи първият праг, героят се изправя пред най–различни врагове и изпитания, които очертават облика на специалният свят.

7. Приближаване към Пещерата – Това всъщност може да се разцепи на две части. Тук нашият човек се насочва към най–опасното място в специалният свят, бърлогата на неговия враг. Преди това той трябва да се справи с още врагове и капани, след което следва кулминационната битка.

8. Рубиконът – Още го наричат „черният момент“. Това е моментът, когато героят се изправя пред най–тежкият тест за неговите умения, също така тук читателите могат да се позамислят за неговото оцеляване.

9. Наградата – След като героят убие врагът, време е за празненства и той получава някаква награда, просто заради факта, че е оцелял.

10. Пътят назад – Много често героят трябва да се бори с послествията от неговото приключение. Случва и се и един от главните му врагове да продължи да го преследва.

11. Съживяването – Тук е време за смъртоносният враг да се завърне от отвъдното, за да се бие още един път с нашия герой.

12. Завръщане с наградата – Героят успява да се върне в своя обикновен свят с наградата. Понякога тя не е материална, а му дава магически умения, знание или сила.

Понякога тези 12 правила са разбъркани и не е задължително да са в този си ред. Сами ще откриете, че една голяма част от фентъзи книгите (предимно по–дългите) следват точно този алгоритъм. Ако сте писали или пишете нещо, проверете дали и вие сте тръгнали по този път. Уверявам ви, ще се изненадате.

Превел: skycycle