HackMaster

автор: Апостол Апостолов – RaynerApe

HackMasterИздателството Kenzer & Co е известно сред ролевите фенове на запад не толкова с ролевите си продукти, колкото хумористичния комикс Knights of the Dining Table, разказващ за "приключенията" на петима ролеви играчи около кухненската маса и в тяхното въображение – една култова пародия на ролева тематика, която излиза ежемесечно вече от над десет години. В комикса Би Ей, Браян, Боб, Дейв и Сара споделят заедно всяка вечер с ролевата игра HackMaster, издавана от компанията H8 Enterprises (чете се като H-ate); най-популярната, най-класическа и не на последно място най-тежка откъм правила и таблици фентъзи ролева игра в света, в която действието неминуемо включва неограничено количество подземия за изследване, постоянен геноцид на всевъзможни чудовища и повече могъщи артефакти и заклинания, отколкото и най-разглезеният powerplayer може да мечтае! HackMaster бързо напусна страници на комикса и се загнезди в хумора на хиляди ролеви фенове, които често по форумите сравняват поредната обемиста нова игра на пазара с чудовището HackMaster! Това, което никой не очакваше обаче е, че през 2002-ва година Kenzer & Co ще вземат насериозно успеха на комикса и ще лицензират правилата на вече позабравената Advanced Dungeons & Dragons 1nd Edition от Wizards of the Coast (с които имат повече от добри взаимоотношения още преди появата на D&D3) за да създадат ролевата игра, превърнала се в майтапчийско нарицание за класически геймплей от 80-те години.
В резултат HackMaster е странна смесица от остър ролеви хумор и иронично възхваляване на munchkin-изма над ролевото изживяване, комбинирана със стабилни, доказани над десетилетие класически правила. Още примерът за това какво е ролева игра, ще ви накара да се усмихнете ехидно – история за групата жадни за слава и опит герои, за които ролплей е мръсна дума, които умират безславно в дълбинитие на поредното безименно подземие, създадено от зловещият Водещ – вече трябва да имате необходимата представа за това как се играе. Да се четат обемистите ръководства на HackMaster е просто удоволствие, а по време на игра хуморът не влиза в противорение със сериозните въпроси, които правилата трябва да разрешават. Едва ли е необходимо да се представя системата – всеки, който поне малко се е докосвал до AD&D1, ще намери тук всички "свещени крави" на тази класическа игра. Също както D&D, основният пакет с правила HackMaster излиза в "три" части – Player’s Handbook, GameMaster’s Guide и… цели ОСЕМ (8!) ТОМА с чудовища, известни като Hacklopedia of Beasts и съдържащи азбучен списък с над 1600 зверове. Количеството с чудовища за избиване е толкова голямо, че бе необходимо да се издаде отделна книга с encounter таблици и индекс на всички тези чудовищни томове! Авторите не са се посвенили и да натъпчат играта с още повече munchkin-ориентирани възможности за развитие на персонажа ви, да удвоят броя на расите и класовете, като същевременно да сменили имената на някои от тях за да придадат по-пародийна атмосфера, да добавят нова система от уклони със състезателен характер и какво ли още не! Всички допълнения към HackMaster следват идеята да се пародира AD&D – от класическия свят Garweeze (Grayhawk) и Robinloft (Ravenloft) до класически модули като Little Keep At the Borderlands и Smackdown The Slavers. При това, както при основните книги, пародията е стилна и с мярка – под повърхността на майтапите се крият добре обмислени и установени с времето правила.

Предимства: Advanced Dungeons & Dragons живее в сърцата на мнозина с носталгичния спомен за първото превзето подземие, убит звяр и качено ниво. HackMaster ни връща назад към младите години на ролевите игри, когато воините бяха истински воини, магьосниците истински магьосници, а престижните класове, фийтове и умения на D&D3 все още не бяха покварили добрия стар и праволинеен dungeoncrawl.

Недостатъци: HackMaster е игра, създадена да пародира ролевите игри от преди две десетилетия и неизбежно прилича на тях. Макар много от недостатъците на AD&D да са поправени, друга част от тях са прилежно запазени и доразвити на нова сметка. Геймисткият дух на старите ролеви игри достига своя връх в HackMaster – играта е идеална за Diablo-фенове и друга CRPG измет, но внимавайте с въвеждането на новаци в HackMaster – може да си ги "повредите" за цял живот.

Обобщение: Ролева игра ли? Пфу! Дайте ми две секири във всяка длан, подземие с 500 нива, населени с орки и зомбита, един верен магьосник, способен да хвърли тридесет огнени топки на минута и огромно съкровище като награда! В океана от модерени ролеви игри HackMaster е едно приятно изключение от правилото, че въображението е по-важно от заровете. Понякога точно това и ни е необходимо. Едва ли ще е играта, която ще играете всеки ден, но определено играта, която ще запомните с усмивка.