На времето предвидливите мениджъри на Wizards of the Coast бяха решени да продадат колкото се може повече еднотипни ръководства за ролевата игра. Щом трябва да се реализира максимумът базови правила, то е необходимо да се осигури тяхната поддръжка с голямо количество второстепенна литература (модули, справочници по отделните класове, бестиарии и т.н.). Да издават подобни менюали на малки тиражи „Уизардите“ сметнаха за нерентабилно и така се роди епохално решение. Компанията публикува отворена лицензия за система d20, която е залегнала в основата на механиката на третата редакция на D&D. Сега който си иска може да издава допълнения и разширения към системата, с едно изключение: базовите правила могат да публикуват само самите „Магове от крайбрежието“. И море от d20-съвместими продукти веднага заля пазара….
Класификация на d20-продуктите: варианти
Ще пробваме логично да разделим цялата хартиено-целулозна маса d20 на групи. Така да се каже, да класифицираме тази ролева продукция.
Класификация първа: Видова. По d20 излизат не само книги. Има например wargames с миниатюри Chainmail от “Маговете от крайбрежието”, а компания Holistic Design, известна с прочутата си игра Fading Suns издава d20-съвместими миниатюри и карти с описанието към тях под общото название Fantasy Encounters.
Фирмите със „смешни“ имена SkeletonKey Games и Thunderhead Games се занимават с производството на специални комплекти за водене на приключения и дневници, в които играчите могат да отбелязват всички важни моменти в приключението: Campaign Construction Cards, Adventure Tiles и d20 Player’s Archive. MicroTactix Games печатат картонени кройки за ландшафти, части от подземия и пейзажи, на фона на които могат да се развиват d20-битките. Така комплексите ще бъдат интересни не само за ролевите играчи, но и за играчи на настолни тактически игри. С тяхна помощ всеки желаещ може да събере свои собствени пещерни комплекси, скалисти дефилета или дори град на бъдещето!
Но ние сега се интересуваме от книгоиздаването и ще се опитаме накратко да Ви разкажем за най-значимите и забележителни материали.
Класификация втора: комерсиална. Издателите биват богати и бедни. Първите пускат луксозни книги с твърди корици, с цветни илюстрации и по 300 страници обем. Вторите се опитват да продават фенски списания на тоалетна хартия, в които страстната любов към ролевите игри надделява над художественото оформление (в последно време предпочитат да не търгуват с PDF-и чрез Интернет, забравяйки че и типографиите трябва да живеят от нещо). Интересното е, че и първите и вторите си намират читатели. Към богатите могат да се отнесат Alderac Entertainment Group, Atlas Games, Fantasy Flight Games, Sword & Sorcery Studios, White Wolf Publishing и, естествено, Wizards of the Coast. Към бедните внимателно (за да не се обидят) ще отнесем Green Ronin Publishing, Malhavoc Press, Mongoose Publishing, Necromancer Games и още стотина други издателства, които ползват печатния капацитет и дистрибуторската мощ на по-големите си „братя“.
Класификация трета: единствената правилна. Най-накрая може да разделим всички продукти по тяхното вътрешно съдържание (или жанр). Едните описват безбрежните простори на безумни вселени, вторите съдържат прайзлисти на средновековни кръчми, третите разказват за отвратителни и опасни чудовища. Именно това разделение ще смятаме за научно обосновано и ще позваме по-долу.
На света – свят, на сетинга – сетинг
Почти всички жанрове, които са се появили под знака на d20 са били разработени още от покойната TSR, измислила ролевите игри изобщо и ДнД в частност. Известни бестселъри са били книгите за отделните игрални светове, станали култови: Forgotten Realms, Dark Sun, Ravenloft… Подобни произведения се наричат сетинги (settings), тоест основополагащи документи. Наследството на TSR не потъна във водите на забравата и прочутите вселени се връщат върху хартията. И ако Forgotten Realms са възродени от самите „Уизарди“, то Ravenloft, Dragonlance и Birthright са откупени от други разработчици.
Преди да отдадат един или друг игрален свят, „Уизардите“ провеждат строг подбор на желаещите и се грижат най-вече за престижа, а не за финансовата страна на въпроса: готическия Ravenloft и героичния Birthright са били дадени под опека на официално признатите фен-групи, при това по Света на Мрака вече с пълна пара излизат нови и нови заглавия.
.
.
Но не за всички има TSR-светове. Съдбата на тези издателства е да експлоатират известни фентъзи-жанрове: литература, компютърни и wargames игри. Сега почитателите на ДнД имат възможност да изпращат героите си в пътешествия по книгите на Р. Джордан (Wheel of Time), Г. Лавкрафт (Call of Cthulhu). Феновете на онлайн-РПГ EverQuest могат да забравят за „кемпинга“ и лошия пинг, благодарение на EverQuest RPG – ще могат да видят света Норрат отвътре. За любителите на историческите wargames и компютърните стратегии Panzer General 2 и Silent Hunter 2 се предлагат псевдо-исторически приключения от Avalanche Press.
.
.
Малко от d20-светове са получили правото да се наричат официални D&D-сетинги. Един от тях е Kingdoms of Kalamar – най-проработения свят от AD&D. Alderac продължава традицията на ориенталската игра Legend Of The Five Rings RPG (известна и с TGC версията си) и издава нови книги-допълнения за нинджи, самураи и ронини.
.
Пълен вълшебник или пълен идиот?
В D&D делението на героите на класове е крайъгълен камък на игровата механика. Има любители, които по принцип „генерират“ герои от определен клас и играят с този клас все по-добре и по-добре. В незапомнени времена се появи необходимост от издаването на класови ръководства, които в детайли разглеждат уменията, възможностите, екипировката, условията за живот и положението в обществото на даден клас. Те се печатали под заглавия Complete Wizard, Complete Fighter и т.н. – оттам ролевото понятие „комплийт“.
Подобни „комплийти“ могат подробно да разглеждат вече съществуващите в базовите правила класове, например Mongoose Publishing активно се труди над издаването на така наречените „истински колекциони“ – справочници по един или друг базов клас. Quintessential Fighter пълноценно разкрива особеностите на воинския клас с описанията на стила на боя, битките в укрепления и сражения. Quintessential Rogue разкрива спецификата на класа на авантюристите: скривалища, гилдии и кодекса на честа на нечестните приятели. Същите пособия има за клерици, уизарди, дори за елфи и джуджета.
.
.
.
.
.
Green Ronin са се впуснали в производство на нови типове класове в цикъл от книги Master Class. Shaman’s Handbook е посветен на шаманите и Света на Духовете. В пособието се съдържа описанието на шаманските традиции в разните племена и нови чудовища – духове и привидения. Assassin’s Handbook е справочник за наемните убийци, техния професионален инвентар, заклинания и организации. Witch’s Handbook е пътеводител в света на вещиците, знахарите и заклинателите, които се осланят на природната мъдрост и вековното наследство на поколенията при извършването на обредите си. В книгата се разкриват тайните на ритуалната магия, приготвянето на отвари и познанията за билките. Подобен продукт от Citizen Games се нарича Way of the Witch – един от примерите за това, как различните разработчици въплъщават на хартия една и съща идея..
.
Речник по оръжия и енциклопедия по магия.
Магията е физиката и химията на вълшебния свят и затова в ДнД трябва да има много от нея. Прочутият Tome of Magic от втората редакция даде началото на един нов вид ръководства, напълно посветени на заклинанията, магическите предмети, способностите на маговете и жреците. Сега с подобна литература може да се напълни цял шкаф. Green Ronin представя цяла серия Arcana. В нея са включени: Societies of Magic – книга, посветена на описанието на шест различни езотерични ордени, използващи нетрадиционни форми и стилове на магията, с детайлни описания на историята им, целите, йерархията, лидерите и много други неща; Secret College of Necromancy – ръководство по тъмно вълшебство и некромантски заклинания и Book of the Righteous – енциклопедия на вярванията, включваща 20 готови за употреба църкви, със съответния пантеон от богове, подходящи за всеки приказен свят. За всяка от църквите се разказва много подробно – свещеници, свещени ордени, догми, молитви и ритуали, домени, дълбоко описана космогония.
.
.
На перото на Монте Кук (разработчик на D&D) принадлежи редица пособия, на чиито страници читателят ще намери нови заклинания, спец-умения и престижни класове, омагьосани предмети и артефакти, а също така места от особена магическа важност. Ръководствата се наричат Book of Eldritch Might, издадени са вече две такива игрови допълнения.
.
Mongoose Publishing води две линии продукти под заглавията Encyclopaedia Arcane (магове) и Encyclopaedia Divine (клерици). В първата влизат книгите Chaos Magic, Demonology, Necromancy, Constructs и Battle Magic, а във втората – Fey Magic и Shamans. От названията се вижда, че в тях се разглеждат отделните окултни традиции. На същите традиции е посветено пособието Occult Lore, в което влиза всичко, което не попада в определението за класическа ДнД-магия. Сред другите „маговски“ продукти най-известни са Spells & Spellcraft, Relics & Rituals, Spells & Magic. Като цяло те съдържат сходна информация: нови спец-умения, престижни класове, заклинания, отвари, вълшебни предмети, оръжия…
.
.
.
„А защо похабителите на толкова хартия са подминали войните?“ – ще се провикнат любителите да помахат с меч. Съществуват специални ръководства за операторите на ножа и брадвата, описващи различни видове оръжия и дори технологията за изработването им. Книгата Arms & Armor съдържа тонове ново въоръжение, класови видове въоръжение и доспехи, правила за damage reduction за тежкобронирани персонажи. Има отделен справочник за вълшебното оръжие: Swords into Plowshares, събрал повече от 70 образеца магическо оръжие с биографиите и пълните характеристики. Забалежителното е, че този проект се явява благотворителен и всички спечелени от продажбите пари ще отидат за благото на света. Оръжието в измислен свят се превръща в хляб насъщен в реалния.
.
За начинаещи сценаристи…
Както е известно, без приключения ролева сесия няма как да стане. Ако вашият разказвач няма собствен сценарий за играта, това означава, че или е новак, или е мързел. И за двата типа Разказвачи се издават комерсиални сценарии, т.н. модули. Те съдържат подробна програма за приключение, неигрови персонажи и чудовища, карти на градове и катакомби, а също така илюстрации и художествени вмъквания. Модулите обикновено са ориентирани към персонажи с определено ниво на опит и събитията се разгръщат в напълно конкретизиран свят (например, в комерсиалните сетинги). При най-сполучливите произведения феновете настояват за продължения и така се раждат сериали от модули, образуващи кампании. Модулите са най-разпространения d20-продукт и в прайс-листите на големите магазини може да видите стотици техни наименования.
За най-известните серии модули могат да се смятат приключенията в световете Penumbra от Atlas Games и Freeport от Green Ronin Publishing. Многократно награждавани и получили множество премии, тези приключения преживяха множество преиздавания.
.
.
.
Издателят Grinning Goblin Adventures издава отлично оформени приключения с приложен към всяко от тях удобен рубрикатор, описание на героите и техните противници, а също така уникални магически предмети и създания. Малкоизвестните компании GuildMaster Games и Necromancer Games издават носталгични приключения с оглед на класическите модули към първата редакция на ДнД. Така се нарича и цикълът – Nostalgia.
.
.
.
Учебник по зоология от пациент на психиатрията
Ако в модула героите нито веднъж не са разкрасили нечие лице, не са откъснали нечия опашка и дори никого не са изяли, то такъв модул не може да се води за приключение. Без итересни врагове е скучно да се живее. Врагът е толкова по-интересн, колкото е по-необикновен и затова разработчиците без почивка съчиняват нови чудовища, съставени от тяло на кокошка, купол на танк КВ-1 и уста (без нея няма как да изяде приключенеца). На легендарната серия Monstrous Compendium сега дойде бодра смяна в лицето на единични продукти и цели сериали бестиарии.
Още преди излизането на Monster Manual от WotC, Sword & Sorcery успяха да издадът първия (и доста дебел) сборник с чудовища, съвместими с третата редакция. Книгата носеше жанра на тъмно фетъзи. Скоро излезе и продължението й. Creature Collection I и II се ползват от заслужена популярност и няма да бъдат излишни на никой Разказвач.
.
Mongoose Publishing издава огромна поредица продукти, посветени на по-ефективното и ефектното отиграване на конкретни раси (което е полезно както за разказвача, така и за играчите) под заглавието The Slayer’s Guide. Учим се да убиваме: кентаври, гноли, хобгоблини, зимни вълци, амазонки, троглотити, троли, bugbear-и, sahuagin-и, орки и дори дракони! Alderac издава подобна серия тематични бестиарии, посветени на определени видове чудовища. Можем да отбележим справочниците по немъртвите, драконите и чудовищата като цяло.
.
.
.
С
пециално допълнение Gods описва повече от 30 божества, на които се покланят чудовища като тъмните елфи, хобгоблини, хора-гущери, минотаври, човекоядци, орки, троли. Новите свещени символи, крати на храмове, престижни класове, домени, молитви и реликви и много други неща могат да се намерят на страниците на това ръководство.
Напреднали ролеваци разбират, че добър противник не е задължително да бъде с три глави. Затова мнозина издателства се опитват да съберат в една книга най-лошите злодеи на човечеството. Резултатите се виждат в продукта Evil, разказващ за множество злодеи и досадници. Водещият може да намери указания по водене на кампания със зли персонажи, за упралението на враждебни НИГ-ове и тяхното развитие: класове, заклинания, домени, правила за призоваването на демони. Подобна структура имат книгите Minions и Villains, в които става дума за демони, човекоподобни същества и други мутации…
.
Особени и неповторими
Редица d20-ръководства не се вписват в общата схема на класификацията. Понякога това са съвършенно оригинални продукти. Един от тях е интересният свят на Iron Kingdoms, в който магията и меча се съчетават с парния двигател и пушката. Компания Pinnacle издава d20-версия на популярната ролева игра за „алтернативен“ Див Запад: Deadlands (именно този продукт е заложен в основата на революционната компютърна игра). Във фантастичната ролева игра Dinosaur Planet: Broncosaurus Rex играчите ще се срещнат със света на динозаврите, Дивия запад, космически пътешествия и граждански войни.
Fantasy Flight Games издава цяла линия уникални допълнения за d20 – Legends & Lairs. В нея влизат такива оригинални продукти като Seafarer’s Handbook, книга за почетателите на морските приключения. Тук има информация за океаните, оцеляване на необитаем остров, планове на кораби, правила за морски битки и абордажи. Traps & Treachery I и II е от същата поредица ръководства. Те са посветени на капаните и препятствията, инжинерната мисъл и отровите. Особено удоволствие може да достави прострояването на подземие, побъркващо със неевклидовата си геометрия…
.
Съществуват също така оригинални ръководства за наемните отряди, средновековните занаяти, архитектурата и строежа на крепости. Няма как да се изброи всичко.
Изборът на придирчивия читател
„Какво от всичко това да си купя?“ – пита възторжено ролевакът, разбираки че стипендията няма да му стигне за всичко, особено нашите български стипендии… Зависи от това какво играете, от вашите итереси и вкусове. На разказвача му трябва сценарий, на боеца – „комплийт“ за войните, за почитатели на нестандартните игри – необичаен сетинг. Никой няма да остане разочарован, тъй като d20 system създаде гигантска и разнообразна библиотека от забележителни книги. И постоянно се увеличава.
И като за накрая ще ви представя накратко няколко сетинга, излизащи извън жанра на фентъзито…
Космическа опера
Компания QuikLink Interactive издава d20-съвместима конверсия на популярните научно-фантастични приключения в далечното бъдеще – вселена Traveller. Проектът носи название T20 и включва в себе си множество пособия. FFG предлага на читателите интересна комбинация от епична приказна ролева игра с приключения в жанра на космическа фантастика. Името на този продукт е Dragonstar и представлява вселена с магия и машини, наука и вълшебство, където драконите управляват галактическа империя, а хората, елфите и
джуджетата се борят със злото.
Накрая, с излизането на „Атаката на клонираните“, бе преиздадена базовата книга Star Wars RPG. Тя значително е надебеляла: много от правилата са били преразгледани и допълнени, появили са се „героични“ класове, като бонус към престижните, указания по играта с друиди, напълно преработени правила за космически битки и сражения с използването на транспортните средства…
Виртуален свят
Компания Dark Quest Games издаде универсално описание на кибер-пънк света Cyber Style, а издателите Living Room Games – ролева игра в жанра „тъмно бъдище“ Digital Burn въз основа на творчеството на Гибсън, Стърлинг и Стивънсън и култови филми като „Бягащ по бръснача“ и „Робокоп“. Mongoose Publishing работи над своя игрови свят на бъдещето 2000AD RPG. В неговите рамки се издават книги-допълнения.
Първи „под-сетинг“ стана ролевата игра Judge Dredd RPG, по мотиви на известния филм със Силвестър Сталоун. Искате безжалостно да раздавате правосъдие по улиците на Мегасити или да готвите дяволски планове за идеалното престъпление? Тогава това е игра за вас!
Супергерои и суперзлодеи
Популярен на Запад и почти неизвестен у нас е жанрът на „супергероизма“ – ролеви игри, чието действие се развива в обичаен свят, но героите са надарени с различни видове суперспособности и супервъзможности. Линията продукти Mutants & Masterminds е посветена на супер героите от комикси а-ла Superman и Spiderman. Играта със заглавие Godlike е комбинация между реални сражения, супергероизъм и психологическа драма. Полубожествените герои в тази игра всъщност са уязвими и смъртни и се явяват поредното оръжие в ръцете на големите сили в борбата за надмощие. Alderac кани играчите си във вселената на Spycraft RPG и нейния сетниг Shadowforce Archer, свят на тъмни тайни, високи технологии за шпионаж и супер-агенти, които спасяват всичко и всички от криминални организации и зли гении и разследва т делата на ексцентрични милионери и криминалния елит. С една дума – всичко, което се отнася до света на комиксите.