Как да вкараме нови класове в Еберонската си игра

Забележка 1: Ако не знаете какво е Еберон, то тази статия не е за вас.

Забележка 2: Представените в статията идеи са изцяло на нейния автор. Ако някоя от тях съвпада с някоя ваша идея или с по-късно публикувани идеи на друг автор, то това е съвпадение. Или някой ме е изплагиатствал, което ще му се върне.

Забележка 3 (последна): Приведените идеи не са одобрени от Wizards oft the Coast и не са официални. Не е задължително да ги използвате в своята игра. Всъщност вие и официалните идеи не сте длъжни да позлвате, ако не искате. Настоящият материал е предвиден само като помощен за тези, които пожелаят да го ползват.

eberron1.jpgПредговор:

След като изснихме някои дребни детайли, да вземем най-сетне да започнем по същество. Имаме Еберон – един изключително интересен и любим на много хора сетинг. Имаме и изричния текст, че „всичко, което го има в D&D, го има и някъде в Еберон”. Имаме и традицията в различните Monster’s Manual след второто за всяко същество да има и отделен абзац за приложимостта му за Еберон (и Забравените Кралства, ако ще сме прецизни). Имаме и голямо количество допълнителни книги, които представят нови неща в D&D, в които обаче липсва информация как да се „портнат” към Еберон. Някои от тях са общо взето лесни. Нови таланти (feats), нови употреби на умения (skills), нови заклинания, дори нови оръжия и така нататък. Някои от новите класове (и престижните такива) също са относително прости. Има обаче някои такива, които са представени с по-специфичен „flavor”, който изисква известно преразглеждане при пренасяне в специфичния на моменти свят на Еберон. Това естествено не е задължително, немалко хора просто взимат механиката на класа без да задълбават. Все пак, за тези които искат повече „дълбочина” за героите си, предоставям част от идеите си за някои от основните класовете извън PHB, основно от Complete… сериите.

1. Complete Adventurer:

1.1 Нинджа (стр. 5, нашата статия): Няма нужда от кой знае какво напасване. Тихи и безшумни убийци има навсякъде. Можете да ги обвържете с елфическите драконови фамилии на сянката. Почти сигурно почти всички нинджи в Еберон (или поне в Корвеър) са елфи – членове на фамилията Фиарлан и особено на Турани

1.2 Скаут (стр. 10): Няма някаква сетингова обвързаност. Покрай последнат война броят им вероятно е относително висок. Гранични патрули, бандити по пътищата (сега безработни бивши войници), ако искате обвързаност с драконова фамилия, можете да имате водачи на кервани за фамилия Ориен или “блатни плъхове” от Тарашк, или някой служител на Вадалис…

1.3 Spellthief (стр. 13): Подобно и на другите му колеги от тази книга не е обвързан със сетинг. Бивши шпиони от армиите и членове на спец-отряди сега може да се подвизават като наемни водачи из джунглите на Зендрик (Xen’drik) и/или дебрите на Кайбер (Khyber). А може би в Бреланд (Breland) са разработили техниките за кражба на заклинания, за да се справят с противниците си от Ондеър (Aundair) и Трейн (Thrane), които толкова разчитат съответно на мистични (arcane) и духовни (divine) заклинатели. А може би именно Ондеърските експерти са открили начин за “кражба” на магична енергия от противниците си, за да са сигурни, че те и само те имат непоклатимо магично предимство на бойното поле.

2. Complete Arcane:

2.1 Warlock (стр. 5): Съюзът между смъртни и мистични сили в Еберон не е забранена. Връзката с класическите демони и дяволи обаче в този сетинг е по-слаба. А защо свръхестествената страна в този фаустов тип съюз да не е някоя от ракшасите, които и в момента се опитват да си върнат властта в света. Или пък някой даелкир, за когото създаването на подобни неестествености е напълно… естествено.

2.2 Боен маг (стр. 10, нашата статия): Имало е война в един наситен с магия свят. Обучаването на Бойни магове в някоя от арканните академии е напълно очаквано, особено в Ондеър. Все пак аз ще ви предложа и една по-друга и (по мое мнение) по интересна история, но по-нататък.

2.3 Wu Jen (стр. 14): Ъъъммм… Да… Не ме кефи по принцип. Иначе принципно няма никакви обвързани със сетинг особености, освен че в Еберон едва ли ще идва от далечния Изток (където колят и бесят псионичните класове). Алтернативни подходи към мистичните магични сили спокойно може да е “разработен” в Ондеър

3. Complete Divine:

3.1 Favored Soul (стр. 6, наша статия 1; наша статия 2): Тук вече имаме проблем. Боговете в Еберон са доста по-различни от тези в „класическото” Д&Д, а Сребърния Пламък трудно може въобще да бъде наречен „бог” в традиционния смисъл. Имаме и някои други доста специфични не-божествени религии. Това не пречи да има и Богоизбрани, но присъствието им в някои от религиите е откровено проблематично, а дори и в другите би следвало да е рядкост. Избраните от Пламъка биха могли да получат крила като на куатл, когато им дойде реда. А един високонивеен Избраник на Пламъка може да стане следващия Глас и около това да се завърти доста интересна религиозно-политическа кампания. Аз лично бих сложил Богоизбрани само в определено „божествените” религии и при Пламъка – при Суверените и Тъмната Шестица може сегиз-тогиз да се появяват специални личности, които да служат на целите на иначе далечния бог.

3.2 Shugenja (стр. 10): Ами аз всщъност нямам нищо против далекоизточната култура, но вкарването й в Д&Д (която е принципно базирана на класическото, европейско фентъзи) ми е доста странно, да не казвам по-силни думи. Личната ми препоръка е изобщо да не включвате този клас в Еберон (също и Ву Джена от по-горе). Ако много, ама много държите да имате точно този клас на всяка цена, може би по-“авангардни” разбирания за духовната енергия в света може да има сред някоя от по-“авангардните” раси – гоблиноидите от Даргуун (Darguun), може би. Това ако мноооого държите.

3.3 Spirit Shaman (стр. 14) Описан е като част от по-примитивни общества и веднага се набиват в очите гоблиноидите от Даргуун, орките от Сенчестите блата (Shadow Marshes), човекогущерите (lizardfolk) от Кубара (Q’Barra). И понеже класът е обвързан с друидската традиция (заклинанията му са от списъка на друида), възможно е шамани да се появят и в Елдийнските гори (Eldeen Reaches), може би дори под покровителството на Великото дърво.

4. Complete Warrior:

4.1 Hexblade (стр. 5, нашата статия) Принципно няма нещо сетингово обвързващо в този клас, но може би във вашата кампания такива хора са преследвани от Църквата на Сребърния Пламък подобно на ликантропите. Може би поради по-малкия им брой това гонение не се е развило до степента на война и не е толкова обществено известно, но нищо чудно един такъв герой, проявил по-очевидно силите си, изведнъж да се окаже на мушката на една от най-влиятелните и могъщи организации на континента. Може обаче да се окаже, че драконовите фамилии на сянката (или само Турани) се опитват активно да развият подобни таланти у отделни свои представители. Чисто ролево класът се връзва нелошо и с някои от боговете в Черната шестица.

4.2 Samurai (стр. 9, нашата статия) Този клас, освен че трудно се връзва ролево с меркантилния свят на Еберон заради кодът си на чест и ала-бала, е отгоре на всичко и доста слабичък като механика. Все пак, ако ще го настанявате някъде, може би само при джуджетата от Мрор и елфите от Аеренал ще намерите дългите традиции и разбиранията за чест, които вървят с този клас.

4.3 Swashbuckler (стр. 11, нашата статия) Ето това е един мнооого еберонски клас. Дали ще се подвизава из кръчмите на някой голям град (Шарн е перфектен) или на борда на някой кораб (морски или въздушен), то Авантюристът ще си е точно на мястото. Още в самото едностранично описание, с което Кийт Бейкър печели конкурса на Уизардс фигурира доста отчетливо фразата “swashbuckling action”.

5. Miniatures Handbook:

5.1 Favored Soul (стр. 5) Малко се повтаря, но аз няма да повтарям

5.2 Healer (стр. 8) Специалисти в лечението със сигурност са били необходими на всички по време на войната. Логично е най-силни в тази област да са Сребърния Пламък и Трейн, докато в Карнат представители на този клас почти сигурно отсъстват, освен като много редки изключения. В Ондеър пък винаги са залагали повече на мистичната магическа мощ, отколкото на духовната. Ако желаете по-нестандартни опции, може Лечителите да са “специалитет” на Бреланд, докато в Трейн почти да отсъстват (поради наличието на предостатъчно Клирици и Паладини, които да поемата лекуването на масите). Естествено, винаги може да сложите лъвския дял от представители на този клас в ръцете на фамилията Джораско (Jorasco) – точно това им е работата, в крайна сметка.

5.3 Marshal (стр. 11) Както и повечето други неща в тази книга, този клас е ориентиран основно към употреба в битки и война, което го прави много лесен за адаптация към Еберон. Много удачно място за обучение на голям брой маршали е военната академия в Рекенмарк (Rekkenmark) в Карнат. От друга страна, най-голяма полза от подобни лидери имат в Бреланд с техните относително най-многочислени армии. Ако търсите малко повече екзотика, може да сложите по един-двама Маршали в бойните групи на валенарските елфи, макар че наличието на изричен водач-лидер да не се връзва много-много с варварския “имидж” на валенарците.

5.4 Warmage (стр. 14) Има го по-горе.

6. Players Handbook II

6.1 Beguiler (стр. 6) Майстори на илюзиите и “гъвкаво” боравене с думите, гномите са особено подходящи за този клас. От друга страна, фамилията Сивис, която се предполага да се върти около истината, изглежда не дотам подходяща за адаптация на класа. Все пак, всеизвестно е, че гномите си имат тайни и умеят особено успешно да “огъват” истината (до степен да я завържат на тройна фльонга), така че някъде из потайните дебри на тяхната организация може да има елитна група специалисти в илюзиите и лъжите. Друго място, където можете да “имплантирате” този клас без особени трудности са елфските фамилиите на сянката. Лъжите, полуистините и илюзиите би трябвало да са специалитет на този драконов белег. Трето възможност за този клас са Чейнджлингите. Те по принцип са специалисти именно по заблудата и са майстори на тайнственността и измамата. И сякаш това не стига, ами Еберон е пълен и с всевъзможни тайни организации, интриги, шпионски игри и прочие условия, които да накарат един представител на този клас да се чуства като у дома си.

6.2 Dragon Shaman (стр. 11) Този клас просто е измислен за “варварските” човешки племена на Аргонесен (Argonessen). Освен там обаче, хора (и други раси) интересуващи се от Драконовото Пророчество има навсякъде, повечето от тях искрено се възхищават на драконите и е напълно възможно някои от тях също да поемат по пътя на Драконовия Шаман.

6.3 Duskblade (стр. 19, нашата статия) Класът е представен като разработка на елфите. В нормален сетинг това не е особен проблем, но в Еберон елфите са основно на друг континент. В този смисъл ви предлагам един начин да обясните наличието на Сумрачни Войни (а и Бойни магове, обещах ви) в Еберон:

Умението да се смесват изкуството на боя и мистичните изкуства е било разработено отдавна от елфите в Аеренал. След като фамилия Фиарлан се пренася в Корвеър, това знание пристига с тях. Фамилия Денеит с помощта на Фиарлан разработват тези умения и за „масова употреба”, като ги разделят в две ясно очертани направления – бойни магове (warmages) и сумрачни войни (duskblades). Допреди войната търсенето за подобни „специалисти” е било слабо и Денеит са обучавали такива предимно за “фамилни нужди”. След избухването на бойните действия веднага се разпознава потенциала на бойните магове и аналогично обучение започва във всяка една от Петте държави, като се повишава и търсенето на възпитаници на Денеит. Най-много на тях залагат Ондеър (традиционен ползвател на мистични изкуства за война) и Карнат (също сериозни традиции, а и Денеит извършва това специализирано обучение само там), най-малко ги използва Трейн (там се предпочита духовната магия на Пламъка и се ползват само наемници от Денеит). Сумрачните войни не се радват на такава популярност – те не са чак толкова подходящи за масови битки, а за „специални цели” са наемани от Денеит. Броят обучавани в тази насока се увеличава, но си остава в ръцете на Денеит (малко изключение – някои валенарски елфи също се учат на това традиционно елфическо изкуство, но твърде малко и никога не са се били за някой друг, освен за Валенар). В Аеренал, естествено, Сумрачни Войни си се обучават, но те рядко излизат от континента, основно като членове на делегации.

6.4 Knight (стр. 24) Войни на честта в циничния свят на Еберон трудно виреят. Основно може да ги потърсите сред джуджетата и в Трейн (макар там да се предпочита Паладина като клас). Достойни войни може да намерите и в свитата на крал Боранел в Бреланд или сред по-консервативните благороднически фамилии в Карнат. Възможно е елитен орден, специализиран в защитата на по-слабите си съюзници (основно мистични заклинатели), да е създаден в Ондеър, където имат нужда точно от хора, които да защитават ценните им магове. А най-очевидно е Рицари да има във фамилията Денеит, чийто драконов белег все пак неслучайно се нарича Белег на Пазача/Защитника

Автор: Стефан “lowstef” Николов
Споменатите в статията книги са продукти на издателството Wizards od the Coast

1 thought on “Как да вкараме нови класове в Еберонската си игра

  1. Pingback: RPG.BG » Хъмн, какво ще стане, ако пъхна това тук ?…

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.