Том на Войната, книга за бойните изкуства

products_dndacc_953787200_lgpic.jpgТъй като въпросната книжка и в частност, новите механики заложени в нея все по-често се ползват в моите игри, а и смятам след време да споделя впечатленията си от трите основни класа в книгата, реших да споделя какво има вътре и какво мисля за него.

Идеята – накратко

Накратко, в Tome of Battle са се опитали да направят играта на бойни персонажи интересна, чрез добавянето на повече възможности в битка и известна доза кинематографичност. И са решили да го постигнат като дадат на героите бойни стилове, пълни с маневри и позиции подобни на заклинанията на разни клирици, бардове и вещери, като за капак, да опитат да направят новите механики поне донякъде сравними с невероятната мощ на заклинателите.

Реализацията – подробно

Основната критика към новите механики, която аз лично съм срещал, е спрямо тяхната неинтуитивност и сложност. Не съм сигурен доколко този аргумент е валиден, но съм склонен да се съглася че не всеки има силата да научи още една „магическа” система, независимо от това че е далеч по-малка като обем. Ако сте от хората, които позволяват нещо такова да ги спре, можете да прескочите тази книга. Останалите – напред.

Магията на стоманата

Както нормалните заклинатели смятат нивото си, научават заклинания, подготвят ги и ги изхабяват, така и майсторите на бойните изкуства представени в книгата смятат своето ниво на майстор войн, учат маневри и позиции, подготвят ги и ги изхабяват. Приликата, общо взето, се изчерпва с това. Вместо да сравнявам директно, обаче, бих предпочел просто да изброя белезите на бойните техники и да Ви оставя сами да видите разликите.
Първо и най-очевидно, техниките са именно това – бойни техники и похвати уповаващи се на майсторство, комбинирано с някаква философия за водене на битки. Разделени са в 9 школи, всяка от които се уповава на определена философия и боен стил (в книжката дори си има история описваща произхода и съдбата на всяка школа).

Пустинен Вятър е боен стил, който разчита на подвижност и надвиване на противника чрез поставянето му в неизгодна позиция и използване на огнената стихия.

Отдаден Дух е боен стил, разчитащ на откровение свише и преливането му в могъщи атаки и защитата на бойните другари. Стила има няколко атаки, които позволяват на война да се „излекува” благодарение на вдъхновяващата им сила.

Диамантен Ум е името на стил, който лесно може да бъде свързан с кенджуцу и айдо, самураи и източни мечносци – бързи, мощни удари разчитащи на умението Концентрация.

Желязно Сърце е стил за гордите майстори на въоръжения бой – обезоръжавания, придвижвания, защита чрез атака, отхвърляне на вредни ефекти.

Залязващо Слънце е малко подобен на айкидо, в това че се стреми да противопостави майсторство на груба мощ и да използва силата на противника срещу него. Отличителна черта са редица хвърляния – trip, който не провокират атаки, използва Ловкост и премества противника (или го използва като импровизирано оръжие срещу други противници).

Сенчеста Ръка представлява задължителното „потайно” изкуство – прикривания, мръснишки атаки, катерене по стени и други „нинджа” похвати.

Скален Дракон разчита на здравина и сила – маневрите му дават DR, защита срещу grapple или големи противници и способността за унищожителни атаки.

Тигров Нокът е най-свирепия и офанзивен от стиловете. Практикуващите го използват свирепи атаки, често пъти пренебрегвайки безопасността си и се нахвърлят с невероятни подскоци върху противника.

Бял Гарван пък е стилът идеален за лидерите и отборните играчи – изпълнен е с тактически хитрини и атаки, които разкриват противника за атаки от вашите другари.

Всяка школа си има набор от маневри и позиции, които отговарят на философията й, и специфични оръжия, които имат значение за някои класови и други способности (feats).

Маневрите са основния набор от техники за героите – те биват няколко вида, според това кога и как се прилагат и варират в нива от 1во до 9то.

Удари, които нанасят допълнителни щети или дават някакво друго предимство. Обичайно се нанасят като стандратно или пълно действие. Всички модификатори към атака и щети действат нормално, както и самите щети на оръжието с което изпълнявате маневрата. Губят се всякакви допълнителни атаки и при критичен удар щетите от маневрата не се умножават. Например, Удар „Изумруден Бръснач“ от школата на Диамантения Ум се нанася при докосване (touch).

Контриране (Противоудар) е нещо което се прави в противниковия ход, обичайно като отговор на нещо, което противника е опитал да направи. Например, Контриране „Блокиране със Щита“ от школата на Отдадения Дух ви позволява да използвате щита си за да предпазите свой другар.

Усилванията са маневри, които имат някакъв благотворен ефект. Обичайно, те се активират като бързо действие и имат ефект (или ефекти), който трае до края на хода ви. Например усилване „Устрем на Желязното Сърце“ е маневра, която премахва един отрицателен ефект от Вас и Ви дава +2 бонус от морал към атаките Ви.

Освен Маневрите, всяка школа има и няколко Позиции(Stance), които дават някакъв ефект, докато героя е в тях. Позициите могат да бъдат сменяни свободно всеки ход като бързо действие и обичайно не произвеждат ефекта си ако героя е по някакъв начин обезвреден. Позиции има за всяко нечетно ниво на всяка школа (като Маневри от 1во, 3то, 5то… и т.н ниво). Позициите се научават отделно от Маневрите.

Засега нещата не звучат чак толкова различни, само че Маневрите все пак не са заклинания. На първо място, те са нещо за което героя е тренирал редовно и са се превърнали едва ли не в негова втора природа. Само с една 5 минутна тренировка или медитация, той е готов отново да коли и души все едно не го е правил допреди малко, или пък да си „припомни” други от заучените похвати, така че да има достъп до тях в следващата битка.

Вместо да следи за „магии на ден”, майстора войн следи за „маневри на битка”. В началото на всяко сражение той или тя влиза с подготвените си маневри, независимо от това дали е имал време за почивка между тази и предишната схватка. Ако ги изхаби, има начин да ги възстанови дори по време на същата битка. За тази си гъвкавост и неизтощимост войните плащат с ефекти, които са по-слаби от магьосническите, но това винаги го е имало, сега поне нещата са малко по-изравнени, дори и на по-високите нива. С това вече започва да ме избива на оценки, така че нека направи си кажа…

Тежката дума

Според мен, тези механики са невероятно добри като замисъл и доста прилични като реализация. Липсата на ориентиране към стрелба школа се усеща твърде ясно, но за сметка на това, всеки ръкопашен боец може да се порадва на новите възможности. Авторите са се постарали да улеснят комбинирането на новите механики със старите класове и да насърчат мулти-класа като дадат възможност и на други класове да допринасят за нивото на Маневрите които героят може да научи – половината от нивото ви в други класове допринася за вдигане на нивото ви като боен майстор, давайки ви възможност да използвате по-високо ниво Маневри и по-успешно. Имайте предвид, че някои Маневри изискват познаването на други и няма да можете твърде свободно да се възползвате от тази мултиклас възможност.

Ако пренебрегнем някои дребни проблеми с баланса и вътрешното оформление, Tome of Battle e, поне според мен, една доста ценна книга с интересни механики за всеки боен персонаж и дори за някои авантюристи, чието войнско изкуство е поставено на второ място.

Автор: Петър Шишков (Yago)
Книгата Tome of Battle: The Book of Nine Swords
се издава от WOTC

Едно мнение по „Том на Войната, книга за бойните изкуства

  1. Pingback: RPG.BG » Попълнения на сайта

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.