Основен клас „Favored Soul“ – вариант ІI

Що за животно пък е тоя Богоизбран?

Най-лесно е да опишем този клас като духовен (divine) Чародей (Sorcerer) или пък спонтанен Клирик (Cleric). Знае малък брой заклинания, но ги прави спонтанно и често, взима ги от списъка на Клирика и всяко следващо ниво заклинания докопва едно ниво по-късно – на пръв поглед е същото спрямо него, което е и Чародея спрямо Вещера (Wizard). И до голяма степен е така, но все пак тук разликата между „подготвящия” и „спонтанния” заклинател е малко по-голяма. В крайна сметка обаче, като роля в приключенската група, Богоизбрания най-често ще замества Клирика.

Какво има Клирика, което липсва у Богоизбрания?

1. Няма му тежката броня. От друга страна изрично е записано, че носенето на такава не му пречи на заклинанията (духовните такива по принцип не се влияят от броня), така че решаването на този „проблем” е въпрос на един само талант (feat), или подходящо мултикласване (за него ще спомена повече по-долу)

2. Няма turn undead. Аз от известно време намирам тази механика за все по-лоша. В оригиналния си вид е добре – сериозно оръжие, но само срещу един строго определен тип противници. Бидейки толкова тясно специализиран инструмент, тя си е добре. До появата на страничните книги и техните таланти, позволяващи да използвате turn attempts за какво ли не. Така иначе строго ситуационния бонус става широко употребяемо оръжие. Мен лично това ме дразни, понеже прави така или иначе силния Клерик още по-мощен. В този ред на мисли, ако използвате „търна” само по предназначение, то липсата ми при Богоизбрания не е чак толкова голяма загуба. Ако обаче ползвате (активно?) разните „алтернативни” употреби под формата на разните му там таланти, то това се явява един сериозен минус. За който обаче поне аз хич не съжалявам.

3. Няма домейни. Неприятно. Да оставим настрана допълнителните дневни слотове за домейнски заклинания, даваните допълнителни способности са истинската загуба. Някои от тях са наистина ценни, а дори и другите са си бонуси, които губите.

4. Губи уменията (skills) Knowledge (history); Knowledge (religion), Knowledge (the planes). Най-малкото е странно, че избраникът на един бог няма да има знания в областта на религията. Вярно че според описанието Богоизбраните не получават специално обучение и/или подготовка, но би следвало да са поне любопитни по въпроса (повече от обикновените хора), което (според мен) е достатъчно за да оправдае включването му като класово умение. За другите две вече съм склонен да се съглася. Предвид, че получава в замяна пък няколко други умения (виж по-долу), това все пак не е някаква фатална загуба. А и предвид малкото му на брой точки за умения ( и фактът, че Интелектът му е най-малко полезната статистика), той едва ли ще опре точно до тези, като вземе Concentration, Diplomacy, Heal, Sense Motive, Spellcraft.

Като цяло, така погледнати загубите са осезаеми, но не безумно тежки. На Клирика по принцип основната му сила са заклинанията, тъй или иначе. И именно тук е най-голямата загуба на Богоизбрания. По принцип спонтанното заклинателство предполага честата употреба на заклинания с краткотрайни или моментални ефекти – основно за щета и подобни. А в списъка със заклинания на Клирика такива са рядкост. ОК, да, Богоизбрания ще вземе всички лекуващи заклинания, но после? Клирика също може да лекува със всяко свое заклинание. Но той подготвя разни “utility” заклинания, за които не се притеснява, че може да не му потрябват. Може да си позволи подготвянето на заклинания, които се ползват рядко, но при нужда се ползват веднага, например за премахване на отрови, парализи, възстановяване от разни други неприятни ефекти. Той не се притеснява (като Вещера например), че е подготвил “безполезно” заклинание, защото знае, че винаги може просто да го превърне в лекуващо такова. Именно тази възможност на Клирика да подготвя рядко използвани, почти “безполезни” в ежедневна употреба, но животоспасяващи в подходящия момент заклинания е неговата най-силна черта. А Богоизбрания не може да си позволи да хаби малкото заклинания, които знае, за подобни неща. Тази необходимост да взима само най-универсално “полезните” заклинания е много сериозна слабост на Богоизбрания, която не може да се отрази системно, тя е по-скоро метаигрова. Което не я прави по-малка.

Какво има богоизбрания, което Клирика няма?

1. Силен Reflex Save. Богоизбрания има точно 3 (словом ТРИ) силни сейва. Досега това беше територия само на Монаха. Няма да коментирам повече, че ми потекоха лиги.

2. Автоматично владеене (proficiency) на предпочитаното от бога оръжие, ако то е военно (martial). Клириците с домейн Война получават същото, но те не са чак толкова много (освен сред игровите персонажи, но това е леко странична тема ;) ). Общо взето си е плюс.

3. Бонус талант Фокус с предпочитаното оръжие на бога на 3-то ниво. А ако вече го имате, избирате друг. Отново нещо, което и Клириците на домейна Война получават (и то на 1-во ниво). Отново обаче това далеч не се отнася до всички Клирици, но все пак като цяло си е плюс

4. Бонус талант Специализация с предпочитаното оръжие на бога на 12-то ниво. А ако вече го имате, избирате друг. Прескачам малко нива, но това се връзва с предното. Както и да е, това е може би най-безсмисления бонус на Богоизбрания. Ако на 12-то ниво опрете до +2 на щетата, значи много сте я закъсали. В крайна сметка +2 си е +2 и няма да го върнем, но все пак…

5. Устойчивост на енергия на 5-то, 10-то и 15-то ниво. Богоизбрания поетапно получава устойчивост към три типа енергия по негов избор. Комбинирано с добрия рефлекс, това му дава доста добър шанс да излезе практически невредим от някоя огнена топка. Противникът ще бъде неприятно изненадан, когато иначе тежко бронирания Богоизбран просто си остане недокоснат от площно-поразяващото му заклинание. Да, за устойчивост на енергии си има и заклинание, само 2-ро ниво, а на по-големи нива то дава и по-голям бонус. Всичко хубаво, но това все пак е заклинание, което трябва да се изхаби, а и то трае ограничено време, а и не е много полезно, ако в изненадващия рунд противника ти метне една огнена топка преди да си успял да си го пуснеш. И заклинанието може да се развали. А вместо него можеш да заложиш на бича сила и/или мечешка издръжливост, и/или котешка ловкост и/или…

6. Криле на 17-то ниво с 60-футова скорост на летене и добра маневреност. Вярно е, че по това време Вещерите си летя практически перманентно. Но това отново е цяло заклинание, Вещерско/Чародейско е, в дълготрайната му форма може да се прави само върху самия заклинател (и дава по-ниска скорост), а иначе стои само минутки, отново може да бъде развалено и прочие аргументи, че макар и този бонус да не е убийствено мощен, той в никакъв случай не и е слаб. Друг е въпросът дали някой би чакал с нетърпение 17-то ниво само за да получи криле. Вместо примерно да се ориентира към мултиклас и/или престижка/и.

7. Намаляване на щетата на 20-то ниво. 10/сребро или 10/студено желязо по принцип не е малко. Още повече че (чисто метаигрово погледнато) противниците на героите нямат навика да ползват оръжия от специални материали, различни от адамантий. Все пак повечето „приключенци” са обикновени хуманоиди. Остава въпросът, обаче, дали това е бонус, достоен за 20-то ниво. Тук се появяват неща, които изсипват щетата с каруци и намаляването й с десет, макар и да е нещо, не е кой знае какво. Става за задържане на противниковите миниъни, докато баш-боеца се разправя с по-сериозните неща, но като цяло, поне за мен, това няма вкуса на двайстонивейна класова черта, която да тури венец на класа.

8. Нови класови умения Jump и Sense Motive. Компенсира загубените познания спрямо Клирика и поне второ идва доста добре. Давайки и синергия на Diplomacy, комбинирано с принципно високите Чар и Мъдрост на Богоизбрания (виж по-долу), позволява той да стане един приличен социален герой (при всички положения по-добър от Клирика, ако и малко).

Общо взето бонусите не са малки, но като че ли са качени по-високо по нивата, отколкото е необходимо. Аз лично бих свалил Специализацията още в едноцифрените нива (7-8-мо), на нейно място бих върнал крилете, на тяхно място бих бучнал намаляването на щетата, а за 20-то ниво бих добавил да речем устойчивост на още един тип енергия или по-добре – имунитет за един от типовете енергия, към които дотогава Богоизбрания е бил само устойчив. Силният Рефлекс на Богоизбрания никак не е за пренебрегване, но в крайна сметка трудно може да компенсира загубената гъвкавост спрямо подготвящият заклинания негов “еквивалент”.

Кратко обобщение

Богоизбраният е един нелош клас, спонтанен вариант на Клирика без търн и домейни, но с други интересни класови черти и силен Рефлекс. Би могъл да замени Клирика като основен лечител (формално погледнато дори може да излекува общо повече точки живот на ден, защото има повече заклинания). С някои приготовления би могъл да бъде и един приличен втори боец на групата (Клирика също го може). Не може да стане анти-не-мъртвата машина, в която може да се превърне събратът му от PHB. Като цяло класът не може напълно да замести универсалния Клирик в една група. Не и без много внимателно оптимизиране, мнооого внимателен избор на заклинания и акуратно пазаруване (за достатъчно количество от подходящи свитъци на заклинания, които иначе не знае).

Да си направим един по-ефективен Богоизбран

А) Атрибути

1. Мъдрост (Wis). От нея зависи колко трудно ще е да се устои на заклинанията ви (Save DC). Като “духовен Чародей” с много на брой заклинания на ден почти сигурно ще имате и такива за нараняване/гърчене на противника, а там се иска високо Save DC. Е, ако се насочите повече към лекуване/бъфване може и да не ви трябва толкова, но и аз не съм казвал, че това е ултимативния, единствено най-добър билд, нали ;)?

2. Чар (Cha). За да произнесете заклинание, ви трябва чар 10+нивото на заклинанието. Бонус слотовете за деня също зависят от Чарът ви. Тук обаче нуждата не е чак толкова голяма, отколкото при Мъдростта. Принципно си имате доста заклинания за деня и не е чак толкова фатално да получите още едно-две. Е, в някой момент може да преритате точно за тях, но все пак изборът “още едно заклинания или +1 на DC-то” обикновено се печели от второто, във вашия случай това значи, че Мъдростта е поне малко по-важна. Що се отнася до необходимата стойност за произнасяне на заклинание, то 14 ще ви стигне до 8-9 ниво, междувременно можете да вдигнете малко на 4-то или 8-мо, а по това време и 16 000 за едно наметало за Чар +4 не са нещо особено. С което ще си осигурите деветнайската, която ще ви изкара до 20-то ниво.

3, 4 и 5. Физическите.

Сила (Str) ще ви трябва за бой в меле, но се предполага да не се задържате дълго там и можете да преживеете и по-малка стойност. Е, може да искате и по-бойно ориентиран “свещен войн”, в който случай сила си ви трябва.

Ловкостта (Dex) ще увеличи защитата ви, ако не намерите начин да си сложите тежка броня (за това вижте и по-долу). Ще увеличи и Reflex save-а ви, за да се възползвате максимално от това си предимство. При определени билдове (особено с мултиклас) може да се окаже важен атрибут

Физиката (Con) трябва на всеки – дава кръв, дава Fort save, подобрява умението Concentration (което за вас е важно, може да ви се наложи често да правите заклинания в меле). Може би най-важният физически атрибут. Въобще. За Богоизбраните, поне.

6. Интелект (Int). Не че няма да ви дойдат добре няколко точки за умения в повече. В определени случаи може дори да имате повече Интелект, отколкото някой от физическите показатели. Но пък Богоизбрания не е клас за умения. Абе…

Б) Умения

1. Concentration. Заклинател, който нерядко ще се оказва заплашен от Attack of Opportunity, просто трябва да има това умение на максимум. То всеки заклинател трябва да го има по принцип, но Богоизбрания повече от някои други. Няма да сбъркате, ако вземете и таланта Combat Casting.

2. Spellcraft. Не забравяйте, за да имате максимална полза от заклинанието Detect Magic ви трябва и това умение.

3. Diplomacy, Sense Motive. Хубави “социални” умения, които ползват и най-силните ви показатели.

4.Heal. Не че има опасност някога да ви свършат лекуващите заклинания, но какво пък. А и таланта Augmented Healing (Complete Divine) изисква нива в това умение. Само 4 де, но си ги иска.

5 и нататък. Craft, Jump, Knowledge (Arcana), Profession. Класови са. Ако ви харесват – тук са.

В) Таланти

Вече споменах Combat Casting, Augmented Healing и Heavy Armor Proficiency. Improved Toughness (Complete Warrior) доста приятно ще повиши кръвта ви, особено на по-високите нива. Mobile Spellcasting (Complete Adventurer) ще ви позволи да се движите, докато правите заклинание, но изисква да успеете със не много лесен Concentration skill check. В същата книга има Improved flight, кой от може да ви е полезен на високи нива с крилата. За същата цел можете да погледнете “летящите” таланти от MM. Напомням, че не е задължително да покривате изискванията за някой талант за да го вземете, но просто няма да може да го ползвате. В случая можете да взимате таланти за летене преди да получите криле, но когато ги получите, ще имате няколко таланта накуп за тях. Ако желаете. Extra Spell (Complete Arcane) ще добави още едно заклинание в не дотам богатия ви репертоар. Touch of healing (Complete Champion) може да влезе в употреба, ако ще лекувате много-много-много хора, които са много-много-много пострадали. Rapid Metamagic (Complete Mage) ще ви позволи да добавяте метамагически ефекти (трябва да имате и съответните други таланти) без това да ви отнема по цял рунд. Е, не че всичко друго е забранено, а и не всички тези са еднакво добри, просто ви показвам някои нелоши възможности.

Г) Екипировка

Броня и други защитни: Най-добрата възможна броня е задължителна. Ако не намерите начин (или нужда) да вземете Heavy Armor Proficiency, помислете за митрилена пълна броня на по-високите нива. А дотогава един хубав нагръдник е задължителен. И повечко Ловкост. И щит. Голям. Освен ако основното ви оръжие не е за две ръце. Оттам насетне пръстенче за защита, амулетче за естествена броня, наметало (или жилетка) за още по-добри сейвове и т.н. Помислете и за резервна лека броня. Крилата са неизползваеми със средна или тежка броня. А спането с лека броня отдавна е показало ефективността си, когато не е сигурно кога и къде можете да бъдете нападнати.

Оръжия: Най-добри сте с предпочитаното оръжие на бога си, заложете на него. Ако по някаква причина не желаете да сте с него (може да искате щит, пък то да изисква две ръце или просто да е далекобойно), най-добрият избор е “утринната звезда” – прилична щета от два типа (трошаща и пронизваща). Всъщност, утринната звезда е добър избор и за второ оръжие, особено ако първото ви е дълъг меч. При всички положения не се престаравайте с омагьосването на оръжието си. Има и по-добри неща, за които да си давате парите.

Далекобойни оръжия: Един лек арбалет с десет стрели за него не тежат чак толкова. На ниски нива пък тежкият арбалет е направо смъртоносен и макар че се презарежда безумно бавно, дори един изстрел от него може да премахне много от противниците с CR1. Все пак повече от майсторска изработка за запасно оръжие не си струва. Има едно изключение – в Еберон предпочитаното оръжие на Сребърния Пламък в дългия лък. Това може да превърне неговите Богоизбрани (макар и да не са точно избрани от “бог”, щото той Пламък нали таковата… ;) ) в доста прилични стрелци, а след 17 ниво те могат с умерен успех да се правят на Солари, летейки и стреляйки. Принципно, това е оръжие и на Аполон и Улер (от викингските богове), ако ползвате Deities & Demigods, та може и с тях, макар че…

Свитъци, пръчици и всевъзможни други магически предмети: Да припомним за кой ли път, че не е задължително твоят герой конкретно да може да прави някое заклинание, за да го използва от свитък. Ако ще замествате Клирика в групата, добре е да се снабдите със свитъци на всички онези заклинания, които не бихте използвали всеки ден, но страшно бихте искали да имате в случай на нужда. За целта може да потърсите и един Infinite Scrollcase (Magic Item Compendium, page 162) за да си ги държите без да заприличате на подвижна библиотека. Пръчицата с Cure Light Wounds е направо задължителна. Може да помислите и за други пръчици със заклинания, които бихте ползвали често, но траят дълго и едва ли бихте ги ползвали повече от веднъж на ден (предполага се, че ще взимате основно заклинания с къс или моментален ефект, за да можете да оползотворите многото си слотове за деня). От магическите предмети на първо място погледнете за възможности да увеличавате Мъдростта и Чара си. Принципно можете да направите Богоизбран, за когото те да не са чак толкова важни, но в общия случай и двете ви трябват. След това може да се погрижите и за физическите си атрибути, но не прекалявайте – коланът за бича сила ще е много по-полезен върху основния меле боец на групата, отколкото върху вас. Тук могат да се изредят и стандартни те магически предмети – пръстен за защита, наметало (или жилетка, за да ползвате наметалото за Чар) за устойчивост (вярно че всичките ви сейвове са високи, но не пречи да станат и още малко по-високи, нали) и прочее знайни и незнайни магически предмети, които може да срещнете из книгите или съкровищата на чудовищата. Може да огледате различните реликви, чиято основна механика е показана в Complete Divine.

Д) Заклинания

Вече го казах неведнъж, но внимателно си подбирайте заклинанията. Някое, което трае с часове най-вероятно ще направите само веднъж за деня, ако изобщо. Което значи, че току-що сте изхабили едно от малкото известни ви заклинания за нещо, което просто няма как да оползотворява многото ви слотове за деня. Е, не е забранено да взимате и такива, вие си знаете, особено пък ако другите известни ви заклинания гарантират оползотворяване на дневните лимити. Оглеждайте се за заклинания, правещи щети, те са идеални за вашата “Чародейоподобна” механика. Различните лекуващи няма да ги и коментирам, задължителни са. Възползвайте се от възможността да сменяте някое от ниско-нивейните си заклинания на всяко четно ниво. Известно е, че има заклинания, които са много полезни до няколко нива след получаването, но после бързо губят полезността си (може би враговете вече лесно устояват, може би по друга причина), а други пък не са чак толкова силни веднага, но запазват полезността си дълго след взимането им. С възможността за сменяне, ще можете да взимате от първия тип при първа възможност, а после да се отървате от тях за сметка на вторите, когато стане нужда. Общо взето, когато обмисляте дадено заклинание се питайте две неща: 1. Бихте ли го използвали всеки ден, по няколко пъти на ден? и 2. Бихте ли имали полза от него и след 4-5 нива?

Е) Мултиклас и престижни

Понеже тъй или иначе сте едно ниво назад спрямо Клирика по показател “Максимално ниво на заклинания”, можете да се опитате да се ориентирате повече към стереотипа на “свещен войн”, наблягайки повече на бойните си способности и пазейки заклинанията основно за лекуване (не себе си и другарите), подсилване (по-скоро на себе си, но може и на другарите) и разни други дребни полезни цели. В такъв случай мултикласването и/или взимането на подходящ престижен клас може да ви дойде доста добре. Няколко нива на Боец (Fighter) ще ви дадат всички военни оръжия, тежки брони, пълен атакуващ бонус и няколко таланта. Повече от четири обаче са безсмислени. Ако сте с подходящ уклон, две-три нива Паладин могат да влязат доста приятно. Divine Grace плюс принципно високият ви Чар, ще ви направи почти неуязвими за повечето заклинания, а към това получавате (също както при Боеца) всички военни оръжия и тежки брони. Ако устискате до 4-то ниво, ще получите и turn undead, който да ползвате с подходящите таланти (това че аз не ги харесвам, не значи че не са доста полезни). Отново и тук повече от 4-то ниво идва в много, тогава започвате наистина много да “паладинеете”. Една интересна възможност за мултиклас е Монаха. Комбинирайки високите сейвове на двата класа отново имате силно устойчив на заклинания герой (със evasion на 2-ро монашеско ниво… ммм). С повечко Ловкост и принципно високата си Мъдрост ще прежалите неносенето на броня. В този вариант си откривате път и към престижния клас Sacred Fist от Complete Divine, който има пълен бонус за атака, стаква се с монашеските нива за определяне на невъоръжената ви щета, почти напълно запазва заклинателската ви прогресия и още едно-две нелоши нещица. Бихте могли да се насочите и към всеки друг престижен клас, насочен към Клирици, стига да не залага на turn undead.

Заключение:

В общи линии Богоизбраният може да се третира като спонтанен вариант на Клирика. Губи неговата гъвкавост и някое и друго класово умение, но получава в замяна силен Рефлекс и няколко нелоши класови умения на свой ред. Най-удачната му употреба е просто като заместник на Клирика при липса на такъв, но може да бъде превърнат (с подходящите заклинания и с достатъчно време за подготовка) и в един приличен меле боец, запазващ и някои лечителски способности. Общо взето нелош клас, а специално за Водещите предоставя възможност за ненатрапчиво подсказване и/или помагане на играчите – все пак Богоизбрания има по-пряка връзка с бога си и може от време на време да получава някои интересни съновидения и/или неочаквана ангелска помощ в случай на голяма беда и т.н. Директната помощ общо взето е лош вариант, но подходящо измислени не съвсем очевидни съновидения могат да дават на играчите ви някои подсказки, като все пак ги карат и да помислят и по-този начин отнемат (или поне намаляват) ефекта на deux-еx-machina. Подобна връзка с бога не изисква героят да е Богоизбран по клас, но ако все пак е, прави нещата по-“логични”.

Автор: Стефан (lowstef) Николов
Самият клас можете да намерите в Complete Divine- WOTC ®

1 thought on “Основен клас „Favored Soul“ – вариант ІI

  1. Pingback: RPG.BG » Прекален светец и Богу не е драг …

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.