Получава ли групата Ви достатъчно?
Имате ли проблеми с кампанията си? Играчите Ви постоянно ли се карат и оплакват за нещата във и извън игровата кампания? Провалят ли се най-добрите Ви идеи? Или сте поставили играчите си в ситуация, за която сега съжалявате? Тази седмица ще обсъдим ценностите – всеки ги желае, но играчите често смятат, че героите им не получават достатъчно.
Проблем: Бедни персонажи
Водещият ми е много стиснат, когато става въпрос за раздаване на ценности. Когато сравнявам списъка с обичайното имущество за героите, посочено на стр. 135 от ДМГ с това в дневника на персонажа ми веднага личи, че второто е много по-малко от очакваното. Още по-лошото е, че героят ми изглежда беден в сравнение с останалите от групата. Какво мога да направя, за да получава героят ми справедлив дял от наградите в играта? – Джим.
Проблемът на Джим е доста често срещан. Всяка игра е различна и във всяка кампания балансът при разпределянето на съкровищата е различен. Но ако един от играчите се чувства измамен, проблемът трябва да се обсъди, понеже играчите, които чувстват, че не получават справедлив дял от наградите в играта често се отказват да играят. Нека разгледаме три възможни решения на проблема на Джим.
Решение №1: Общуване
Ако и другите се чувстват като Джим, то цялата група – водещ и играчи, трябва да проведе откровен разговор относно съкровищата в кампанията: доколко се различават мненията на водещия и на играчите относно количеството на плячката и относно стила на игра, на който са свикнали. Може би водещият е по-скромен в наградите, а групата е свикнала на Monty Haul (wtf?!, бел. прев.) стил на игра? Или пък водещият раздава магически дълги мечове (?!, бел. прев.) +5 като бонбони, а играчите са свикнали да се справят с малко? Този разговор има за цел да постигнете компромис относно количеството ценности, съответстващи на предизвикателствата, пред които се изправят играчите.
Решение №2: Разполагане на съкровищата
Причината за проблемът на Джим вероятно е различие в мненията относно количеството ценности, но подобна ситуация може да възникне при несъгласие относно тяхното разполагане. В различните кампании наградите се разпределят различно и това може да предизвика объркване или дори да промени начина на игра. В основата на проблема е факта, че някои водещи разпределят награда за всеки противник, а други – не.
При първия стил на игра дори играч, убил мечка в гората би могъл да проследи животното до пещерата му и да открие там някаква плячка сред оглозганите кокали и боклуците. Може би не всяко животно, насекомо или гадина има планирано такова съкровище, но почти всяко “чудовище” притежава един или повече ценни предмета. Този подход има едно предимство – справедлив е и осигурява равномерно разполагане на ценностите в хода на приключението. Понякога обаче то съвсем не е логично.
Във вторият случай водещият разполага наградите неравномерно, като често дава повече в края на някое приключение, отколкото в началото. Този подход има по-добра логика – пазачите, слугите и случайните чудовища може да са предизвикателство, но едва ли притежават нещо повече от личните си вещи. По-голямата част от плячката е в ръцете на главното чудовище или злодей, който пази най-добрите предмети за своя полза и трупа пари, за да обезпечава слугите си. В този случай дори можем да го оприличим на шеф, съхраняващ заплатите на служителите си.
Ако играчите са свикнали на първия тип игра и започнат приключение от втория вид, бързо могат да решат, че не си струва да довършват приключението, защото не откриват никакви ценности. Всъщност такива играчи започват да повтарят едно и също, като започват множество приключения и ги изоставят понеже не откриват голямото съкровище. Такова поведение само по себе си се оказва обречено – играчите не намират никаква награда, затова престават да търсят, като по този начин провалят шансовете си да открият такава за в бъдеще. Но то също така е и логично – опита им показва, че няма съкровище, така че защо да продължават да търсят? В тази ситуация играчите се изнервят, защото не откриват нищо ценно, а водещият се изнервя, защото играчите не довършват нито едно от приключенията и не намират ценностите, които е предвидил за тях.
Отново решението тук е в общуването. Играчите и водещият трябва да обсъдят разположението на съкровищата и предпочитаният от водещия начин на организация на играта. Ако играчите разберат, че не трябва да спират търсенето на ценности, ще се научат и да не се отказват така лесно.
Решение №3: Пресмятане
Ценностите могат да заемат най-различни форми в различните кампании. Един водещ, например, може да дава множество предмети с по-ниска стойност и само няколко по-скъпи, докато друг може да ограничи броя на постоянните предмети за сметка на тези с определен брой употреби, например магически пръчки или свитъци. Друг водещ пък може да дава много магически предмети, но малко пари, или обратното. Всички тези различни подходи могат да накарат играчите да се смятат за бедни, въпреки че изчислените сборове ги опровергават.
Пресмятането на стойността на получените ценности може да помогне на играчите да разберат дали персонажите им наистина са бедни, въобще или в сравнение с другите.
За да приложите това решение в кампанията си, просто проверете богатството на всеки персонаж. Всеки би могъл да изчисли за героя си стойността на цялото му имущество, включително пари, магически предмети, скъпоценни камъни, бижута, други скъпоценности или имоти, които би могъл да притежава. Не е необходимо всички герои в една група да имат напълно еднаква стойност на притежанията си – нормално е да има различия възоснова на участието, късмет, разделяне, изхабяване на предметите и т.н. Също така е възможно за кратко някои от персонажите да притежават много по-скъпи предмети, а останалите да не могат да балансират разликата чрез разпределяне на предметите с по-ниска стойност. Тези разлики обаче трябва да се изглаждат в хода на играта, като останалите персонажи също получат предмети на висока стойност. Ако само един от персонажите получава значително по-голям дял от наградите, водещият би следвало да подходи към ситуацията като направи повече предмети достъпни до останалите герои докато проблемът се реши.
Обобщение
Ако някой от групата се чувства ощетен по отношение на ценностите, разберете дали проблемът се дължи на различни разбирания или на недобра комуникация. В повечето случаи обсъждането на проблемът често го решава. Ако ли не, прегледайте имуществото на всеки от персонажите и сравнете сумите. Решете дали средния размер на богатството в групата отговаря на кампанията, като сума и като ниво. После проверете дали някои от играчите не получават несъразмерно количество награди и се опитайте да го изравните за в бъдеще. И накрая – играчите и водещият трябва да са достатъчно гъвкави и да съгласуват очакванията си, за да открият подходящите възнаграждения за преминатите в рамките на кампанията предизвикателства.
Автор: Jason Nelson-Brown
Превод: Цветомира “Addict” Георгиева
Pingback: RPG.BG » Попълнения на сайта