Основен клас „Favored Soul“ – вариант І

Доста време се чудех, как да преведа името на класа и така и не стигнах до точно решение. Фаворизирана душа, макар и буквално, някак си не звучи добре на български. Затова, ще го наричам Фаворита. А класа е точно това – фаворит на божеството си.

Боец или мистик?

dx1206cwc_Class_FavoredSoul.jpgАми, има зар за живот д8, среден бонус към атаката, умел е с всички прости оръжия, както и с божественото си оръжие, може да носи леки и средни брони (като дори може да носи и тежки, ако закупи фийта, като това не пречи на магиите му) и щитове (Без щит-кула). Дотук все същия Cleric, който познаваме от PHB, само че без специализация за тежки брони. Продължаваме нататък и срещаме първото интересно нещо – всички спасителни хвърляния са високи, както при Monk-а. По-нататък, виждаме, че Фаворитът не се нуждае от приготвяне на магиите си, както Cleric-а, а може да ги произнася по всяко време. Да ви напомня на нещо? Точно така, на Sorcerer-а, само че нашия човек тука използва Divine магии. Всъщност, ще забележите, че фаворитът има и по-голям лимит от магии, които може да научи от Sorcerer-а. Така, значи какво е Фаворита, войн или мистик. Определено мистик, макар и с леки войнски наклонности…

Какво друго интересно можем да видим за класа… О, ужас. Освен Чар, трябва му и висока Мъдрост, добре е да има и висока Сила, Ловкост и Издръжливост. А като се вземе предвид, че има 2+Инт. Точки за умения на ниво, се досещаме, че ни трябва и приличен Интелект… мале, тоя клас иска наистина много! Е, това е най-добрия съвет, който мога да ви дам: „Не играйте фаворит, ако не сте хвърлили високи зарове за статистики.”

Способности на мистик:

Магиите на фаворита се вземат от списъка на Cleric-а от PHB. Бонус към броя магии, които Cleric-а може да знае няма т.е. описаните в таблицата числа са константи. А за това колко магии може да прави на ден, бонусът идва от Чар. Също така за да използва дадена магия, фаворита трябва да има Чар равен или по голям на 10 + ниво на магията.

Тогава за какво ни е Мъдростта питате? Ами, спасителните хвърляния срещу магиите на фаворита се правят не с модификатор Чар, а с модификатор Интелект към трудността. Интересно решение, което ако трябва да съм честен аз лично не проумявам.

Освен всичко друго (което не е много) на всеки четири нива, фаворитът може да замени вече научена магия за нова от същото ниво. И това е. Други способности на мистик няма.

Какво отличава класа от останалите?

На пръв поглед не много. Прилича на „Sorcerer с Divine магии”, както се изрази един мой познат. Но да хвърлим поглед на способностите му. Не са много, но си заслужават:
На 3то ниво фаворита получава Weapon focus фийта за божието си оръжие, а ако вече има съответния фийт може да си избере друг.

На 5то ниво получава Energy resistance – получава 10 resistance към определен тип енергия. На 10то и 15то нива получава същата способност за още по един вид енергия.

На 12то ниво, фаворитът получава weapon specialization за същото божестъвено оръжие, като ако вече има съответния фийт, може да си избере друг.

На 17то ниво получава най-странния бонус, поне според мен – крила. Да, точно така, правилно сте прочели, крила. Фаворитът може да си пърха насам-натам като птичка или прилеп, според Alignment-а си (птичи ако сте добри и прилепови, ако сте зли, а ако сте неутрални, може да си изберете). И така, с тези крила, фаворитът може да си пърха насам-натам по бойното, а и нормалното, поле. Интересна гледка.

На 20 ниво, фаворитът получава Damage Reduction 10, silver или cold iron, според това дали сте lawful или chaotic, а ако сте neutral, пак можете да си избирате.

Интересно е, че фаворитът няма Turn Undead, както Paladin-а и Cleric-а, примерно. Това, а и като прибавим , че фаворитът взема по-късно магиите на високите нива (практически с едно ниво по-късно. (2ро ниво магиите му се откриват на 4то ниво, а на Cleric се откриват на 3то). Нещата стават доста… интересни.

И в крайна сметка, какво получаваме? Divine заклинател, който (за разлика от останалите) има ограничен брой научени магии, като вземем предвид, че Divine не е кой-знае колко силна деструктивна школа. Така че, за какво можем да го ползваме? Добър въпрос. Може би най-добре ще е да го сравним с останалите Divine заклинатели един по един. Няма смисъл да споменавам основната разлика – Divine заклинателите получават всичките си магии от възможното им ниво, докато той трябва да си заучи определен брой.)

Фаворитът срещу Cleric-а.

Turn Undead – фаворитът го няма.
Има едно ниво по-ниско Armor Proficiency.
Aura – мммм, не нямаме такова нещо при фаворитът.
Магии – по-малко като брой научени магии, макар и повече Spells per day. Освен това няма нужда да подготвя магиите си, което е по-добре в ситуации, където трябва да се действа спонтанно и когато се изисква магия, която един Cleric може и да не е подготвил. Макар и да не мисля, че това е свръх-предимство, но може да е полезно. Особено в случай, че не е имало време за подготовка на молитви.

Spontaneous Casting – ето това е едно много полезно умение, което фаворитът за жалост не притежава.

И като за десерт – трябват ви повече силни показатели.

Извод: Ами, по-слаб заклинател е от Cleric-a. Като компенсация за това получава някаква специализация в оръжие, която както и да я въртим не е кой-знае колко полезна, силен Reflex Save и Energy resistance 10, при положение, че Cleric-a може да го направи с магия на 30. Получава крила, при положение, че (както каза CTAHuMuP) когато магьосникът в групата може да каства Overland Flight и насън. Единственото наистина предимство на фаворита е Damage Reduction-а, но пък той е чак на 20то ниво. Следователно, ако се надявате с фаворит да замените добрия стар Cleric, по-добре се откажете. Не че е невъзможно, но в школа, която залага именно на разнообразието от магии, най-вероятно е се окажете смешен в един момент. Също така трябва да отбележим, че фаворитът няма домейн спелове.

Фаворитът срещу Druid

Spontaneous Casting – Отново няма такава способност.

Animal Companion – не, не се среща.

Nature Sense, Wild Empathy, Woodland Stride, Trackless Step, Resist Nature’s Lure, Venom Immunity, A Thousand Faces, Timeless Body и Wild Shape са абсолютно неизвестни на фаворита.

Spells – Тук нещата пак са по-зле. Макар и да има повече магии на ден, Spell Level-a му изостава с едно ниво. Като прибавим и множеството специални способности на Druid-a… определено фаворитът е по-слаб заклинател.

И така… за какво можем да използваме фаворита? Ами примерно, можете да се опитате да го превърнете във войн. Как ли? Вземате си Heavy Armor Proficiency, a а после подбирате магии, с които да се подсилвате. Примерно Guidance, Resistance и Cure Light Wounds и Magic Weapon или Divine Favor. Въпросът е, дали ще успеете да се „надъхате” навреме. Високите спасителни хвърляния, плюс устойчивостта към енергия ви правят и сравнително силен срещу магьосници (даже доста силен), особено, като се има предвид, че при повечко късмет може и да успеете да контрирате магиите им (последното обаче значи висока степен на Spellcraft, а това плюс задължителното Concentration ви оставя само едно +Инт. Токи за умения на ниво). Можете (при подходящи магии) да играете и вторичен лечител. Също така можете да стоите на втора линия и да подсилвате застаналите пред вас Паладин/войн/варварин, а после (ако нещо се промъкне случайно) и да размахате оръжието.
Изобщо, макар да го представих доста критично, фаворитът е приличен клас, който обаче без много замисляне е способен да се изправи само срещу магьосник… и то на високи нива. За да се играе фаворит е нужно да се помисли и да се преценя, така че ако искате да играете по интуиция, по-добре си вземете Cleric или Wizard.

С благодарности към и CTAHuMuP за неоценимата помощ.Smile

Автори: Недялко /hameleona/ Петров
Самият клас можете да намерите в Complete Divine- WOTC ®

Едно мнение по „Основен клас „Favored Soul“ – вариант І

  1. Pingback: RPG.BG » Блаженни са верующите … и силни

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.