Основен клас „Нинджа“

Що е това Нинджа?

Всички сме гледали японски филми, в които присъстват маскирани в черно фигури мятащи намазани с отрава шурикени и маащи с къси мечове, ножове и разни специални оръжия. Е, това е само един от образите, в които ще видите основният клас Нинджа от Complete Adventurer. Като цяло Нинджата в D&D е ловък убиец, майстор на светкавичната атака, смъртоносния удар в гърба, избягването на контакт с противника и обезвреждане на капани по пътя към целта. Освен всичко нинджата е и акробат, катерач, плувец, измамник и актьор. Но всичко това се покрива и от класа Роуг ще кажете вие. Да, ама не! Нинджата е тясно специализиран в тези неща, той е по-добър в тях, но за сметка на това му липсват многобройните възможности за развитие на Роуга. Също така той е и сравнително по-слаб в пряк двубой, поради неналичието на дори и лека броня. Разбира се, веднага се забелязва и приликата между Нинджа-та и Assassin-a от DMG 3,5. Това е и най-очевидният, пък и полезен вариант за мултиклас на Нинджата, особенно ако ще се фокусира върху елеминацията на отделни цели. Този клас е перфектен за всеки, който иска да играе дебнещ в сенките убиец, нечут, невидян, смъртоносен. За съжаление обаче често играчите избрали да играят Нинджа ще се окажат с вързани ръце в присъствието на доста други класове от D&D, особено Паладин, Клерик и Варварин. Едва ли един Нинджа с тъмни мотиви ще се спогажда добре с войнът на доброто и доблестта, нито пък ще му вървят уменията в присъствието на кое де дрънчащо чудовище във Full Plate или ревящ варварин.

Боец или подкрепящ клас е Нинджата?

Боец – не. Определено не. Стремете се да нанесете първи своя удар. Дебненето и изненадващата атака са най-добрата комбинация, която обаче е доста рядко приложима. При битки тип face-to-face високата Ловкост (Dex), способностите Improved Initiative и Improved Feint ще са вашите най-добри приятели. В началото се стремете да ударите противниците ви, преди те да са карали (Flat Footed), за да се използва Sudden strike-a. След това избягвайте пряк контакт с врага, при вашата мизерна кръв, хвърляна с 1d6 сте почти на един удар. Нинджата ви вероятно няма да има и висока Сила (Str), затова Weapon Finesse е перфектен избор. Средният Base Attack Bonus обикновено е достатъчен, за да се уцели противникът, защото най-вероятно това ще става след успешно използван финт. Рядко има полза да се атакува повече от 1 път на рунд, по-добре търсете по-добра позиция в боя – Flank на врага, удар по вражеските стрелци или аркейн заклинатели са чудесни избори. По тази причина умението Tumble e НЕЗАМЕНИМО. DC от 15 се покрива изключително лесно, дори и от много ниско ниво персонаж. В замяна се разминавате с брадвата на минотавъра. Струва си! Дървото на способността Dodge също не е за изхвърляне, особено Spring Attack. С нейна помощ и едни евтини скокливи ботушки (Boots of Striding and Springing) могат да се направят чудеса! Но след толкова съвети да се избягва прекия двубой безпонезен ли е Нинджата като самостоятелна еденица – отново не! Нинджата всъщност е клас, който „страда” от наличието на съюзници. Той се справя най-добре сам, в гръб на вражеските редици, разсейвайки противниковите заклинатели и стрелци. Тази му характерна особеност го прави взъщност полезен на групата като самостоятелна фигура. А в социални ситуации той може да бъде незаменим със своите класови умения, сред които са Bluff, Diplomacy и Sense Motive.

И така пак: Боец ли е Нинджата – НЕ. И защо – среден BAB, не носи броня, няма кръв, няма специални бойни похвати. Но пък очевидната слабост в прекия двубой се компенсира със крайно болезнените за противника единични изненадващи атаки. Все пак с рапира или кинжал в ръка Нинджата може да изненада и най-свирепия Варварин с един Sudden Strike и малко смъртоносна отрова…

99 Начина да оцелеем, когато ни разкрият/се бием с беснеещо огре варварин.

Първо основно правило – ако се озовете в ситуация, в която ви се отнема бонуса от Ловкост към АС, то вие вероятно няма да я преживеете. Защото цялата картонена кула на вашата защита се гради на този факт, не го забравяйте! Ето по-надолу някои начини за засилване на дефанзивните ви способности.

Tumble – НЕЗАМЕНИМО. Повтарям се, но това е важно. С него си скачкате щастливи по бойното поле и хич не ви пука за разни си там Attack of Opportunity и големи двуръчни мечове. А какво върви най-мазно с Tumble? Ми Jump. Jump дава +2 синергичен на Tumble, а той от своя страна дава пък на Jump. Ебаси рахата, от това по-голяма аванта накъде? Аааа, има бе, споко :) . Кратка справка с класовите черти показват Acrobatics на 6 ниво – поглеждаме и… каква изненада! То дава +2 на Jump, Tumble и Climb, като този бонус дори се увеличава на +4 на 12 ниво и дори отива на +6 на 18 ниво. Коментарът може да е само един – дебело!

Invisibility – мммм. Раят на всеки Роуг, Нинджа, Убиец, Черен пазач и още мнооого класове. Но за нещастие невидимостта вънаги върви в комплект с колбички, Магове (Wizard) и други неудобни неща. Тук обаче WotC са решили да улеснят Нинджата на максимум – той има класова черта, което му осигурява така желаната невидимост на почти символична цена. И най-приятната част – активирането й е само Swift Action. Maнна небесна! Става и за бягане, и за боцкане там дето най-много боли. А на 10 ниво нещата стават още по-весели – вече си избираме невидими ли ще ставаме, или директно в Ethereal Plane. Кой каза после, че четирите стени от адамантий без отвори в тях са перфектната защита? :)

Минаваме на чистата защита. Вярно, брони Нинджата не носи, но пък кой каза, че е леко брониран. Май аз, е, явно съм се объркал. Както нашия любим хубавец Монаха, така и Нинджата аванти AC от висок модификатор Мъдрост (Wis). Че даже и допълнителното АС на Монаха взима! А колбичка с любимата на всеки арканен заклинател Магическа Броня струва скромните 50 златни монети. 50 монети за +4 АС, доста евтинко ако питате мен. А когато Магьосникът в групата вдигне десетина нива вече можете да му се увесите на врата. По това време той вече е забравил, че има заклинания от 1 ниво, а пък Бронята от него стои половин ден. Чиста аванта. Разбира се и Bracers of Protection винаги са вариант, но защо да си тровим живота, когато имаме Магьосник с нисък Fortitude и неизчерпаем запас от отрови, все някоя от която предизвиква разстройство? Само не прекалявайте с тормоза…

Blur и подобни ефекти – кой не е чувал за блър и на кой никога не му го пускат? Този път обаче вие не зависите от сприхавия Магьосник. Имате страхотно умение за избягване на удари, умение, което представлява разликата между живота и смъртта. А когато то се ъпгрейдне на 50% – ми кеф майна.

Хммм, аз се бях засилил 99 начина да напиша, ама като гледам и тези 4-те са достатъчни за едното оцеляване. Я дай сега да фокусираме на онази нараняващата част…

Доктор Ох-Боли или как да нанесем максимална щета на нищо неподозиращия противник

Първият и основен метод за това не особено богоугодно деяние е класовата черта Sudden Strike. Tя почти се припокрива със Sneak Attack-а на Роуга, но има един много съществен недостатък – Sudden Strike не може да се ползва при Flank на опонент, освен ако по някакъв начин не му се отнема бонуса от Ловкост. Което е кофти, много кофти. Но пък я си представете, че успеете да се доберете до Improved Invisibility – Oh, the pain!

Някои специални трикове, които може да си осигурите са под формата на Wounding Weapon, което боли максимално при мощни противници, както и някои весели способности като Staggering Strike (Complete Adventurer), Hamstring (Complete Warrior) и Arterial Strike (Complete Warrior), които, макар да не правят огромни поражения, ще накарат всеки опонент да завие от гняв.

Наближаваме една специална част, която аз пазя за десерт. Вече доста пъти споменах отрови – ето ги и тях. Дори съм ги отделил в отделна глава, повярвайте ми, те си го заслужават.

Отровата – най-добрият приятел на Нинджата

Отровите в Д&Д са за мен една от най-неприятните части на играта. Отчасти защото аз играя често арканен заклинател със слаб Fortitude, отчасти, защото са неизвестният фактор в уравнението. Ставал съм свидетел на какво ли не поврати благодарение на тези забранени и скъпи вещества. Не ги подценявайте. Никога!

Първият проблем е как да се сдобием с тях. Е добре, нинджата си е убиец, знае откъде да ги закупи. Но те струват пари, много пари. Нима няма и по-евтин начин? Късмет! Поглеждаме в същата книга, от която произтича нашата Нинджа и какво щастие – опционално и съвсем логично правило за правене на отрови в секцията за допълнителни употреби на наличните базови умения. Признавам, всички други умения на Нинджата са полезни и незаменими, но с помоща на Craft (Poisonmaking) могат да се спестят тонове пари. Нинджата може да използва отрови без шанс да се нарани с тях от 3 ниво – перфектно. А при взимане нива на Assassin нещата изглеждат още по-добре – бонус DC на сейва. И така… Време е да изненадате своите приятели с това, че вероятно ще се дзверите в книгите повече, отколкото заклинателите в групата. Разнообразието е огромно. Като цяло е добре е да се търси вариант с високо DC на сейва, слабите отрови са евтини, но в повечето случаи това са пари на вятъра. Погледнете Terinav Root, a също и Purple Worm Poison. Два перфектни избора за всяка ситуация, без да са твърде скъпи. Стига вече съм ви учил на отровителство, че започва да изглежда подозрително. А сега да преминем на следващата част от това писание, а именно…

Кратък преглед на специалните умения и екстри на класа

Безспорно интересното и новото в класа Нинджа е Ki Power-ът и неговите разнообразни употреби. Първата и всъщност тази, която ще се налага да използвате най-често се получава още на 2-ро ниво – Ghost Step (Invisible). Достъп до второ ниво заклинание от второ ниво герой само по себе си е супер, но това не е коя да е магия, а мечтаната от всеки Stealth ориентиран персонаж Невидимост. Възможностите й за употреба са безбройни, но все пак ще спомена за пореден път, че това умение е прекрасно средство за измъкване от затруднени ситуации, както и мощно нападателно оръжие. Някои може би ще мрънкат, че продължителнотта е само 1 ход, но не им се връзвайте, Един ход е предостатъчен за факирът в криенето и промъкването – Нинджата. На 10 ниво вече има и избор, вместо невидимост се получава Etherealness. Сбогом прегради, врати, стени и барикади…

Не бива да позволявате да изпаднете в ситуация, в която да ви се наложи да използвате следващото специално Ki умение, но все пак то е тук и когато се появи нужда може да се отзове и да спаси нещастния ви задник. Да, да, за Ki Dodge-a ми е думата, избягвайте да го ползвате за единични атаки, защото не сте на чаак толкова малко живот, а ако ревящото чудовище реши да ви отдели цял ход от своето време (особено след като сте го боднали предния ход за половината му кръв)… 20% не е кой знае какво, но все пак е нещо. А когато достигнете 18 ниво за 50-те процента… еми да кажем, че вече враговете ви ще бягат още щом ви надушат, ако вече не сте затъкнали камата или рапирата си в носа им стил A la Potter.

Следващото си умение Ghost Mind едва ли някога ще използвате ефективно, освен ако не искате да ви видят гол/а под душа, но все пак по-добре да го има, отколкото да го няма нали така? Ако не сте се усетили то ви крие от Divination-и като Scrying, но този ред заклинания са толкова безсмислени в ДнД, че хич да не ви пука ако ви следят дори и по цял ден.

На 16 ниво можете да виждате невидими създания, както и такива от Нематериалната равнина. Ако гледките на всички призраци на света, които се скитат на воля измежду хората не ви докарат до лудост, моооже би някога ще се наложи да използвате и това умение, не, че колба със същия ефект не струва 150 злато, а на това ниво вие вече имате на разположение стотици хиляди.

На 20 ниво можете да ходите на разходка на гореспоменатите призраци и да им видите сметката в Нематериалната равнина. Ами кеф.

Повечето други класови черти не са интересни, имаме си Poison Use, Acrobatics, и Trapfinding. Последното всъщност нещо страхотно, до което има достъп само Роугът от основните класове в PHB. Казах ли ви аз, че Нинджата е по-яка!

Слаби страни… хъм

Разбира се, както всеки друг клас в D&D и нинджата си има своите слабости. А за да ги преодолеем все пак първо трябва да ги разгледаме. И така…

Живот. Нинджата хвърля с d6. Кофти. Рядко ще има висока Физика (Con). Още по кофти. Често се налага да се вре в мелето. Това е сумата на двете кофти неща отгоре, т.е. много кофти кофти. Затова е препоръчително да се избягва прекият контакт с битките. Възможните решения както винаги са Невидимост, Размит образ или пък стрелково оръжие. Да, двата магични ефекта си ги имаме като класови черти. Но досега си мълчах за един друг проблем, а именно – ограничената употреба на Ки силите. На ден може да имате удоволствието да използвате гореописаните благинки само толкова пъти, колкото е половината ви ниво в класа плюс модификатора ви за Мъдрост. Малко е, знам. Извод – да се използват разумно. Минаваме на сейвовете. Като всеки друг потайно ориентиран клас Нинджата с има висок Рефлекс, а другите са слаби. Съответно с традиционното висока Ловкост рефлексът скача до небето, а останалите сейвове кучета ги яли… опс. Да не забравяме, че докато в банката има поне 1 Ки употреба Нинджата печели още +2 на Уилл сейвовете. И по принцип се предполага да има висока Мъдрост. Значи поне на този фронт положението не е чак толкова зле. Но пък на Save-or-die ефекти Нинджата най-често ще я сполети вторият вариант, нещо, което не е много приятно за играча като цяло. Извод – не ядосвайте могъщи заклинатели и не се врете на странни окултни противници, най-често защото на последните и отровите не им действат. Както винаги плащеницата за защита си остава универсалното и елегантно решение тук. Минаваме на едит хитро замаскиран от създателите недостатък на Нинджата, който lowstef беше така добър да ми посочи, а именно Weapon Proficiencies. Вярно, Нинджата може да ползва голям набор остри неща от смислен за класа арсенал, но все пак голям набор не е всичко, нали? Примерно любимата на всички ни рапирка я няма. Измама! Искам Малиция… Остана само едно малко дребно ОГРОМНО нещо. Ролевият елемент. Ако в групата има Паладин, много добър свещеник, полицай или който и да е друг добряк просто забравете за класа. При едни горе-долу умни и логично разиграващи своите персонажи играчи този клас ще предизвика брожения, двубои и накрая бесилка. Но пък Bluf е класово умение, а незнайно защо всички забравят да си вземат Sense Motive…

Възможности за развитие, мултиклас и има ли той почва у нас

Assassin тук, Assassin там, съдрах се знам :). Но пък има защо да мрънкам постоянно за него, той си струва. Вероятно най-добрата опция на мултиклас. Също така едно-две нива и на Роуг на се за изхвърляне, нали помните първото правило при защититата на Нинджата – няма Ловкост = няма живот. Uncanny dodge-a е нещо, което вероятно ще се научите да боготворите. А сега още няколко любопитни предложения. Първите 2 са съответно Beguiler (PHB 2) и Duskblade (отново PHB 2). Малко магийка никога не вреди, особено енчантмънтите на Бегилъра и разните му там комбинацийки от Sudden Strikе и Arcane Strike, да речем (способност от Completе Warrior). Ровим, ровим, и хоп – още една алтернатива – престижния клас Invisible Blade (Complete Warrior). Също страхотен вариант – мощните ками + безплатен Финт всеки рунд. И, о, да! Финтът е free action, т.е. може да се ползва след всяка атака, боц-боц-боц-боц….

И за финал…

Скъпи мой лековерни читателю, ти току-що беше подлъган да играеш един наистина страхотен клас. Къде е уловката – ами както вече споменах твърде рядко няма да се чува Кланк-кланк-кланк-кланк-кланк от броните на вашите съюзници, за да можете да се възползвате максимално от своите наистина страхотни способности. Ако намерите начин да елеменирате отвратителния High party noise factor, то вие ще изпитате истинска наслада от играта с този клас, иначе ви очакват много ядове и прочутите отрови за разстройство :). А ако някой водещ случайно е дръзнал да прочете това… е, ами току-що открихте перфектния разнообразен опонент за вашите играчи. Чака ги голяма и много неприятна изненада…

Автор: Haron the son of Erb